Batterirevolusjon til sjøs
Batterier skal bli hovedenergikilden i et av verdens største konstruksjonsfartøy, North Sea Giant. Et viktig steg videre i batterirevolusjonen til sjøs, mener Enova SF.
36 millioner i støtte
Statsforetaket Enova bidrar med over 36 millioner kroner for å realisere prosjektet, som det omtaler som «et tidlig eksempel på at maritim næring står overfor et skifte i rollene mellom batterier og dieselgeneratorer».
– De siste par årene har vi vært med på en rekke prosjekter hvor batterier blir tatt i bruk i skip for å avlaste generatorene, men med North Sea Giant snus dette forholdet på hodet. Nå er det batteriene som inntar hovedrollen. Dette er et konkret og viktig steg videre i batterirevolusjonen til sjøs, understreker Enovas administrerende direktør Nils Kristian Nakstad på nettsidene deres.
Lavutslipp og kontraktsmuligheter
Rederen tror prosjektet kan bidra til en banebrytende endring for industrien:
– Vi ønsker å bidra til å redusere kostnader og klimagassutslipp for industrien, gjennom en teknologiutvikling der målet vårt er utstrakt bruk av batteridrift på North Sea Giant. Dette vil også posisjonerer oss for framtidige kontrakter, mener administrerende direktør Hallvard Klepsvik i North Sea Shipping.
Enova-direktør Nakstad mener offensive aktører som tør å bane vei, er gull verdt.
– Skal vi komme til lavutslippssamfunnet, er vi avhengig av at ny teknologi blir tatt i bruk. Prosjekter som dette viser resten av bransjen hva som er mulig å få til, selv i så store og energikrevende skip, fremhever Nakstad.
Fakta om Enova SF
Enova SF, etablert i 2001, er et statsforetak som eies av Olje- og energidepartementet. Finansieringen av virksomheten skjer via tildelte midler fra Energifondet. Dette fondet disponerer for tiden 67,8 milliarder kroner. Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet.
North Sea Giant, et av verdens største konstruksjonsfartøy, skal snart bruke batterier som drivstoff. Foto: North Sea Shipping