Verdens første offshorefartøy på batteri
Wärtsilä Norway AS fullførte nylig installasjonen av et hybrid energisystem om bord på Eidesvik Offshores «Viking Princess» som dermed er det første offshorefartøyet i verden der batterier reduserer antall hovedmotorer.
30 prosent mindre drivstoff
Supplyskip kalles «arbeidshestene i offshoreindustrien». Skipenes energiforbruk svinger derfor kraftig i takt med de ulike oppgavene de utfører. Det gir et betydelig potensial for å spare drivstoff gjennom å øke effektiviteten til motorene om bord.
Wärtsiläs energilagringssystem har potensial til å redusere drivstofforbruket med opptil 30 prosent. Dessuten kan karbondioxid-utslippene reduseres med 13 til 18 prosent per år, avhengig av skipets operasjonelle krav.
Hybridløsningen gir i tillegg en mer effektiv belastning på motorene, samtidig som intervallene mellom motorvedlikehold kan utvides, skriver selskapet i en pressemelding.
Hybridbil-teknologi
Teknologien ligner på den som brukes i hybridbiler. Den forhindrer motoreffekten fra å synke og bruker kraftoverskuddet til å lade batteriene på nytt når det trengs. Fjernovervåking og operasjonelle rådgivningstjenester støtter den daglige driften av fartøyet og sikrer effektive og optimaliserte operasjoner, skriver Wärtsilä videre.
Les mer om «miljøprinsessen».