23948sdkhjf

Verdens første offshorefartøy på batteri

Wärtsilä Norway AS fullførte nylig installasjonen av et hybrid energisystem om bord på Eidesvik Offshores «Viking Princess» som dermed er det første offshorefartøyet i verden der batterier reduserer antall hovedmotorer.
«Viking Princess» kjører nå med en kombinasjon av en batteripakke for energilagring og tre LNG-drevne Wärtsilä-motorer. Wärtsilä ble tildelt jobben med å erstatte én av de fire motorene på «Viking Princess» med batteri i mai i år. Eidesvik Offshore på Bømlo fikk overlevert det ombygde skipet for noen dager siden.

30 prosent mindre drivstoff
Supplyskip kalles «arbeidshestene i offshoreindustrien». Skipenes energiforbruk svinger derfor kraftig i takt med de ulike oppgavene de utfører. Det gir et betydelig potensial for å spare drivstoff gjennom å øke effektiviteten til motorene om bord.

Wärtsiläs energilagringssystem har potensial til å redusere drivstofforbruket med opptil 30 prosent. Dessuten kan karbondioxid-utslippene reduseres med 13 til 18 prosent per år, avhengig av skipets operasjonelle krav.

Hybridløsningen gir i tillegg en mer effektiv belastning på motorene, samtidig som intervallene mellom motorvedlikehold kan utvides, skriver selskapet i en pressemelding.

Hybridbil-teknologi
Teknologien ligner på den som brukes i hybridbiler. Den forhindrer motoreffekten fra å synke og bruker kraftoverskuddet til å lade batteriene på nytt når det trengs. Fjernovervåking og operasjonelle rådgivningstjenester støtter den daglige driften av fartøyet og sikrer effektive og optimaliserte operasjoner, skriver Wärtsilä videre.

Les mer om «miljøprinsessen».
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109