23948sdkhjf

SubseaPartner ser til utlandet

SubseaPartner i Haugesund vil gå internasjonalt med sin toppmoderne LDC-båt og «erobre» det asiatiske markedet.
Den flunkende nye LDC-båten «Trust» er det definitive blikkfanget under «Offshore Technology Days» i Stavanger. Strategisk plassert på uteområdet mellom messehallene, har mange stoppet opp for å ta en titt både på og inni båten. Blant dem representanter fra russiske GazProm og tyske Wintershall.

Vedlikehold under vann
Haugesund-bedriften SubseaPartner har spesialisert seg på vedlikeholdsarbeid under vann. Det er en bemanning på ni som tar seg av jobben. Dykkerne sjekker understellet til både flytende og faste plattformer, utfører reparasjonsarbeid og installerer nytt utstyr når det trengs.

Den lette dykkebåten på 12,6 meter er blitt bygget av Aukra-verftet Brødrene Hukkelberg AS og har kostet rundt 15 millioner kroner, forteller SubseaPartners nye administrerende direktør Tore Hafte Staalesen i samtale med metalsupply.

De avanserte dykkesystemene ble levert av danske Safe Air, mens Laksevåg-bedriften Vestdavit sørget for kran- og løfteanlegget om bord. Båten ble ferdig i juni og har allerede sin første tokt bak seg på Goliat-feltet – for selskapet Deap Ocean.

SubseaParter er «eksremt opptatt av sikkerhet» og har blant annet samarbeidet med Norsok under utviklingen av båten og det høyteknologiske dykkesystemet. Norsok setter sikkerhetskravene på norsk oljesokkel.

Sterk tro på konseptet
Staalesen begynte i sin nye jobb i juli og har bakgrunn fra Dof Subsea i Bergen. Han har troen på «Trust» - og forretningskonseptet.

- LDC-båten er «state of the art», kan du si. Det nyeste av det nye i markedet. Ingen har en så god og moderne båt som oss, er han overbevist om.

Ser til Thailand – med ny båt
Og Staalesen har planene klare, både for båten og SubseaPartner. Han vil nemlig satse internasjonalt – både på britisk sokkel og i Asia, nærmere bestemt Thailand. Og det ganske snart.

På vårparten avgjøres det om det skal investeres i atter en hurtiggående LDC-båt. Alt tilsier at det blir en ny bestilling ganske snart.

- Selskapet vårt har et stort potensial. Med litt større markeds- og salgsaktivitet kommer det til å ta av, mener direktøren.

Tallene er allerede gode. Fjorårets omsetning på 56 millioner kroner resulterte i et overskudd på rundt 9,5 millioner. Selskapet har 16 fast ansatte på kontoret i Haugesund og en rekke innleide, først og fremst dykkere og prosjektmedarbeidere.

Vil ekspandere internasjonalt
Det er neppe noen tvil om at Staalesen tenker og planlegger stort. Selskapet skal nemlig ekspandere - både i Norge og internasjonalt. Og han har allerede plukket ut de markedene SubseaPartner kommer til å satse på. Nemlig britisk sokkel og Thailand.

- Det gjelder å utvide med vett, understreker Tore Staalesen overfor metalsupply.

Etablerer kontor i Thailand
Den nye båten som snart skal bygges, skal etter planen plasseres i Asia. Responstid er viktig i bransjen, sier direktøren. Derfor skal den nye LDC-båten også ligge så nært markedet som mulig. Av strategiske grunner.

SubseaPartner er allerede i gang med å etablere et salgskontor i Thailand, ved hjelp av Innovasjon Norge.

- Du er ikke akkurat skuddredd, Staalesen?
- Noen sjanser tar du jo med en slik satsing, men jeg har tro på LDC-markedet både i Norge og utlandet, og da er det ikke noe å vente på, svarer direktøren.


Red. anm.: LDC står for Light Diving Craft.




Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078