23948sdkhjf

Vil ta et jafs av havvindmarkedet

Industrien krever en nasjonal strategi for havvind som skal gjøre det mulig for norsk leverandørindustri å ta 10 prosent av det globale markedet innen 2030.
Norsk Industri, Norges Rederiforbund og NORWEA la i dag fram rapporten «Havvind - et nytt norsk industrieventyr» i hvilken de oppfordrer regjeringen til å ta grep og lage en ambisiøs nasjonal strategi for norsk deltakelse i det internasjonale havvindmarkedet. Strategien skal ha spesielt fokus på løsninger for flytende havvindteknologi. 

Norske aktører allerede inne
Norske selskaper er godt posisjonert til å ta en større rolle i havvindmarkedet og til å kunne dra nytte av den kraftige veksten markedet er inne i. Flere norske selskaper, som Statoil, Deep Ocean og Siem Contractors, har hatt vellykkede satsinger i havvindmarkedet, understreker de tre organisasjonene.  

Norges største fornybar-eksport
Eksporten av ulike former for teknologi og tjenester til havvindmarkedet var på 5 milliarder kroner i fjor, mer enn all annen fornybar energiteknologi- og tjenesteeksport til sammen, vannkraft inkludert. Dermed utgjør havvind allerede Norges største fornybareksport, understreker de tre aktørene. 

Potensialet er ti ganger så stort, mener Norsk Industri, Rederiforbundet og NORWEA.

Demo- og fullskalaprosjekter
Organisasjonene ser for seg at den nasjonale strategien inneholder følgende:
  • målsetting om norsk markedsandel fra leverandørindustrien i havvindmarkedet globalt, satt til 10 prosent innen 2030 
  • legge til rette for demonstrasjonsprosjekter og fullskalaprosjekter i Norge for å fremme økt teknologieksport innen havvind
  • delta aktivt i internasjonale initiativ for samarbeid og koordinering av utbygging av havvind
  • sørger for at Norge er representert i relevante fora innenfor EU og andre grenseoverskridende samarbeid
  • legge til rette for at gassturbiner offshore kan erstattes av havvind
  • regelverk om utbygging av fornybar energiproduksjon i norske farvann, herunder havvind

De mest lovende områdene
Bransjens aktører har også konkret sett på mulighetene for norske leverandører i det europeiske havvindmarkedet. 
De mest lovende forretningsområdene er kategorisert i syv segmenter:
  • prosjektledelse
  • undervannskabler
  • offshore-strukturer for transformatorstasjon
  • turbinfundament
  • installasjonsutstyr og støttetjenester
  • vedlikehold og inspeksjon
  • fartøy og utstyr

Her kan du lese rapporten «Havvind - et nytt norsk industrieventyr».
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.082