23948sdkhjf

Bygger hybrid passasjerfly

Airbus, Siemens og Rolls-Royce jobber med et hybridfly som skal kunne frakte passasjerer innen 2025.
De tre selskapene kaller samarbeidet et «betydningsfullt steg mot hybridelektrisk fremdrift for kommersielle flyvninger».
Gassturbiner erstattes

Planen er å erstatte én av de fire gassturbinene til et BAe 146-fly med en to-megawatts elmotor. Skulle det vise seg at hybridsystemet som utvikles for tiden, er sterk nok, skal nok en av gassturbinene erstattes med en elektrisk motor.

El-fly er langtidsmålet
Hvis alt går etter planen, skal en delvis elektrifisert utgave av flyet være i luften innen 2020. Det tas også sikte på kommersiell drift innen 2025.

– Dette er et viktig neste steg for å nå vårt mål om gjøre elektrifisert luftfart til en realitet i uoverskuelig fremtid. Det vi har lært gjennom en rekke elektriske demonstrasjonsfly, og samarbeidet med Siemens, at dette vil åpne døren for kommersielle hybride fly som er både trygge, effektive og kostnadseffektivt, skriver teknologisjef Paul Eremenko i Airbus i pressemeldingen.

Elektriske fly langt unna
Airbus, Siemens og Rolls-Royce har investert hundrevis av millioner kroner i prosjektet.

De tre selskapene fokuserer først og fremst på hybridteknologi fordi de mener at helelektriske fly for kommersielle flyvninger ennå er for langt unna.

Vekten på batteriene og utstyret som trengs for å kjøle ned elektriske motorer, er to faktorer som begrenser helelektriske fly for øyeblikket, mener de tre.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094