23948sdkhjf

Kvartett satser på nullutslipp-ferjer

Rolls-Royce, Color Line, Norled og Kystverket står bak et forsknings- og utviklingsprosjekt som skal resultere i ferjer uten utslipp.
Prosjektet har nå fått 5,9 millioner kroner i støtte fra Forskningsrådets ENERGIX-program.

Grunntanken er å sette sammen eksisterende teknologi på en ny måte slik at landets ferjer «tar et kvantesprang for miljøet».

Jakter et nytt elektrisk system
Prosjektet «Zero Emission Ferry» skal føre til et nytt elektrisk system som er billigere, gir bedre effektutnyttelse, mer stabil drift, enklere integrasjon – og mindre påvirkning på miljøet. De fire partnerne skal få til dette ved å se på nye måter å sette sammen energilagring, energistyring, lading og energidistribusjon om bord.

Arbeidet er allerede gang.

Krever praktiske resultater
Partnerne bak «Zero Emission Ship» representerer tre ulike driftsprofiler for skip, og deres erfaringer danner basis for teknologien som skal utvikles i dette prosjektet.

ENERGIX-programmet stiller krav til praktiske resultater, og målet er å følge opp det toårige forskningsprogrammet med tre fullskala-installasjoner.

Vil redusere utslipp gradvis
– Vår ambisjon er å stegvis redusere utslippene fra vår flåte av ferger og hurtigbåter, og bli den første norske operatøren med 100 prosent nullutslipp, poengterer Lars Jacob Engelsen, viseadministrerende direktør i Norled.

– Dette prosjektet er helt i tråd med vår miljøstrategi der elektrifisering av flåten er sentralt. Vi ønsker å utnytte energien ombord bedre, reduserer driftstiden for maskinparken ombord og sørge for at vi får en større andel av energiforbruket vårt fra grønn landstrøm i stedet fra fossilt brennstoff, tilføyer Color Lines Johann Martinussen.

Kystverket vil vekk fra forurensning
Kystverket Rederi er et av de norske rederiene som er først ute med bruk av batterier om bord. Deres multifunksjonsfartøy «OV Bøkfjord» har et miljøvennlig hybridsystem installert, og et nytt skip er under bygging med en enda større batteripakke. Etaten har dessuten planer om et tredje fartøy.

- Det er per i dag få selskap i verden som har mye erfaring med elektrifisering av skip, men vi fire i dette konsortiet er blant de mest erfarne. Kystverket har en ambisiøs miljøstrategi. Nybyggene, fremtidige fartøy og deltakelse i FoU-programmer som dette er viktige bidragsytere til å sette vår miljøstrategi ut i live, mener Trond Røren, administrerende direktør for Kystverket Rederi.

Eksportpotensial
Rolls-Royce Marine er teknologipartneren i konsortiet og vil bidra med både økonomiske og menneskelige ressurser. Målet er å utvikle et system som er kommersielt attraktivt for rederiene og samtidig mest mulig miljøvennlig.

– Hele systemet eller komponenter av det skal kunne brukes på både bilferger og cruiseferger. Norge er langt framme i arbeidet med grønn skipsfart, og vi ser et internasjonalt eksportpotensiale i systemer som dette fremover, sier Sigurd Øvrebø, produktsjef for elektro- og energisystemer i Rolls-Royce.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078