23948sdkhjf

Nordsjø-gigant får hybrid fremdrift

Wärtsilä har inngått avtale med norske North Sea Shipping om å ettermontere verdens første energilagringssystem i rederiets offshore konstruksjonsfartøy.
«North Sea Giant» er ett av verdens største og mest avanserte konstruksjonsskip for undervannsarbeid. Det vil bli utstyrt med et energilagringssystem som reduserer skipets energiforbruk, driftskostnader og eksosutslipp.

Muliggjør mer optimal fart
Et fartøy som benytter dynamisk posisjonering bruker vanligvis to eller flere motorer samtidig - for å sikre reservekraft. Det innebærer at motorene kjører med lav belastning. Ved å la batteriene i et hybridsystem sørge for den nødvendige reservekraften, kan den operative motoren kjøres tettere opp mot sin optimale belastning, forklarer Wärtsilä.

I tillegg til hybridsystemet med batteri, inkluderer leveransen også transformatorer, filtre, tavler, utstyr for tilkobling til landstrøm, oppgraderinger av eksisterende komponenter, samt oppstart og igangkjøring av systemet.

Aldri blitt gjort før
«North Sea Giant» er et såkalt DP3-fartøy og inngår i den mest avanserte kategorien av skip som benytter dynamisk posisjonering. Installasjon av en energilagringsløsning i et fartøy i denne klassen er aldri blitt utført før.

Derfor jobber Wärtsilä og North Sea Shipping i tett samarbeid med klasseselskapet DNV-GL.

North Sea Shipping på Austevoll eier, driver og leverer management-tjenester for avanserte offshorefartøy.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062