23948sdkhjf

Endelig i norske farvann

Norges første isgående forskningsfartøy har kommet til landet.
Norges nye isgående forskningsfartøy «Kronprins Haakon» er et av verdens mest avanserte i sitt slag.

Skipet, som er bygget i Italia til en prislapp på nærmere 1,5 milliarder kroner, ble sjøsatt i Italia i februar i fjor. Deretter ble det utrustet og testet, fram til det kunne sette kursen mot hjemlige farvann like før jul. Ti dager senere var det på plass i Bergen der det skal testes ytterligere i månedene framover.

Designet av Rolls-Royce
«Kronprins Haakon» har en bruttotonnasje på 9.000 tonn og er 100 meter lang og 21 meter bred. Han har plass til 55 personer totalt med mannskap, forskere og studenter. Skipet er bygget for å kunne gå gjennom is på én meters tykkelse og har en marsjfart på 15 knop. Skipet har plass til to helikoptre og er designet av Rolls-Royce.

Forskningsfartøyet eies av Norsk Polarinstitutt og driftes av Havforskningsinstituttet. UiT, Norges arktiske universitet i Tromsø, blir den største brukeren.

– Med «Kronprins Haakon» innleder vi i dag en ny æra for norsk polarforskning, understreket direktør ved Norsk Polarinstitutt, Ole Arve Misund, da skipet omsider ankom Norge.

– «Kronprins Haakon» er bygget for studier under krevende isforhold, det vil si at den kan gå lenger nord og lenger sør sammenlignet med andre norske forskningsfartøy. Skipet er utstyrt med topp moderne avansert utstyr som bidrar til at vi kan gjøre mer komplekse studier. Båten er stor og vil tåle alle mulige værforhold, og vi planlegger forskningstokt til både Arktis og Antarktis, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

18 måneder forsinket
Leveringen av forskningsfartøyet er halvannet år forsinket. Mannskapet om bord er leid inn av verftet i Italia. Først i februar, når skipet er formelt overtatt av Norsk Polarinstitutt og Havforskningsinstituttet, vil et norsk mannskap mønstre på.

Deretter skal skipet testes i nordligere farvann fram til våren, hvor det etter planen skal ut på sin første ekspedisjon 19. juli.

Vil du lese mer om prosjektet? Vær så god.

Les også: 11 millioner til Arktis-tokt
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093