23948sdkhjf

Skip for milliarder ikke hentet

Norske verft har elleve ferdigbygde offshoreskip liggende etter krisen. Rederiene har fortsatt ikke tatt over fartøyene, selv om de ble bestilt i 2013 og 2014.
Opprinnelig var kontraktene på i underkant av seks milliarder kroner, men i dag er det vanskelig å angi en eksakt verdi, skriver administrerende direktør Asle Strønen i bransje- og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft i en oppsummering av verftsåret 2017 som omtales av nett.no.

Sørget for store underskudd
Det var blant annet tap på et slikt skip som bidro til det stor underskuddene hos Kleven i 2015 og 2016. Skipet var ferdig i 2015. Da var krisen for offshorerederiet et faktum, og det malaysiske rederiet tok aldri over fartøyet. Det endte med skipet ble solgt til et canadisk rederi i fjor.

En byggeboom som er over?
De uavhentede skipene er et minne om en byggeboom som er over. Nå er det nye skipstyper som dominerer bestillingene, og ordreinngangen ble høyere i fjor enn i 2016. I fjor ble det inngått 47 kontrakter på bygging av skip på over 50 millioner kroner. Den samlede kontraktsverdien var på 15,5 milliarder kroner.

I 2016 lå tallet betraktelig lavere. Da ble det inngått 30 kontrakter til en samlet verdi på 12,5 milliarder kroner.

Ordrebøkene fylles
I starten av 2018 ligger bestillinger på 82 fartøy i ordrebøkene, med en samlet verdi på 34 milliarder kroner. Ved inngang til 2017 var 66 skip, til en kontraktsverdi på 28 milliarder kroner.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.1