Bygger el-båt med EU-millioner
NCE Maritim CleanTech på Stord har fått innvilget 110 millioner kroner i EU-støtte for å bygge en elektrisk hurtigbåt.
Skal betjene Stavanger-rute
Pengene kommer fra EUs forskningsprogram Horisont 2020. Planen er å produsere en «pilotbåt» som skal settes i drift på ruten mellom Stavanger og Hommersåk, forteller Hege Økland i næringsklyngen NCE Maritim CleanTech til Dagens Næringsliv.
Det er Rogaland fylkeskommune som har vært prosjektkoordinator. Den eier også sambandet som i løpet av 2020 skal trafikkeres av den elektriske nyvinningen.
Bygges på Fjellstrand verft
Den elektriske hurtigbåten skal bygges av Fjellstrand verft på Omastrand. Verftet har allerede bygget den batteridrevne, prisbelønnede fergen Ampere og har dermed den nødvendige ekspertisen. For tiden bygges det enda en elektrisk ferje på Omastrand, skriver DN videre.
Fjellstrand verft samarbeider med flere leverandører for å løse utfordringer rundt hurtigbåtens hastighet og konstruksjon: aluminiumsprodusenten Hydro Extrusions Norway, Leirvik, Servogear og Wärtsilä.
Internasjonalt samarbeid
De 110 EU-millionene dekker ifølge Hege Økland 80 prosent av prosjektets kostnader. Resten deles mellom prosjektpartnerne, inkludert Rogaland fylkeskommune.
I tillegg til de to nevnte deltar disse i prosjektet: Wärtsilä Holland (Nederland), MBNA Thames Clippers (Storbritania), University of Strathclyde (Storbritania), Fraunhofer IEM (Tyskland), HSVA (Tyskland) og Waterwegen & Zeekanal NV (Belgia).
Bevilgningen er den største som EU har gitt til utslippsfri maritim teknologi.
Hun forteller videre at utviklingen av el-hurtigbåten er et fireårig prosjekt som starter i juni i år. Hurtigbåten skal være i drift ved utløp av denne perioden.
Her kan du ta en nærmere titt på båten.