23948sdkhjf

Fiskeflåten går for hybrid

To hybride havgående fiskebåter er bestilt, og en tredje er på vei. Fiskeflåten er offensive med å ta i bruk ny miljøteknologi.
Nybygget til Atlantic Longline AS i Ålesund blir det første hybride linefartøyet. Fartøyet med en lengde på 62,8 meter skal i tillegg kunne fiske med snurrevad, og blir den største som så langt er bygd i sin klasse.

Mindre diesel – og utslipp
Ved å ta i bruk batteriteknologi, vil rederiet spare flere titalls tonn diesel i året. Det vil også føre til en kraftig reduksjon i utslipp av klimagasser, skriver Fiskebåt, havfiskeflåtens organisasjon, i en pressemelding.

Båten blir bygget ved det tyrkiske verftet Tersan og skal være klar til innsats i oktober 2019. Den er designet av Skipsteknisk i Ålesund.

Avlaster motoren
- Vi er svært opptatt av å få klimagassutslippene så lave som mulig. Batteripakken i Atlantic vil først og fremst avlaste hovedmotoren, slik at den kan gå jevnere og på et gunstigere turtall. Når vi for eksempel går i ruskete sjø, vil dette ha stor innvirkning. I tillegg til batteripakken har vi gode systemer for gjenbruk av varme, og vi har den beste teknologien for å redusere NOx-utslipp, mener Kjell-Gunnar Hoddevik, skipper og daglig leder i Atlantic Longline.

Energieffektive løsninger
Flere fiskebåtrederier satser på miljøvennlige og energieffektive løsninger når de bygger nytt. Rederiet Lie Gruppen i Hordaland, har nylig kontrahert en hybrid snurper som veksler mellom flytende gass (LNG) og strøm.

Båten bygges ved Cemre-verftet i Tyrkia, og det er Salt Ship Design på Stord som har utviklet den.

- For oss er det viktig å være i forkant når det gjelder å ta i bruk miljøteknologi. Ved å ta i bruk LNG med elektrisitet, tar vi et langt steg i retning av å redusere klimagassutslipp. NOx-utslippene blir redusert med 90 prosent og CO2-utsleppa med 20 prosent, sier daglig leder i Lie Gruppen fiskeri, Ole Christer Lie.

Offensive redere
Miljøutfordringene er også hovedtema når Fiskebåt holder årsmøte de to neste dagene.

Fiskebåt jobber for at flere redere skal ta i bruk nye og mer energieffektive løsninger. Dette arbeidet skjer blant annet gjennom partnerskapsprogrammet «Grønt Kystfartsprogram» som administreres av DNV GL, sier Audun Maråk, daglig leder i Fiskebåt.

Les også: Bygger landets største linebåt

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062