Historisk båtbygging
For første gang i historien bygges en krillbåt fra bunnen av. Av Vard.
Byggingen har pågått siden mai i fjor. Båten skal være klar i slutten av året.
40 underleverandører
Nybygget har en kostnadsramme på én milliard kroner og involverer så mange som 40 norske underleverandører, skriver nettstedet iLaks. Det gir arbeid til rundt 900 personer.
Ombygging er tradisjonen
– Tidligere krillfartøy har vært trålere og lastefartøy som er blitt bygget om. Det er ekstra gøy å se at det første krillfartøyet av sitt slag nå er norskbygd fra bunnen av. Dette prosjektet gir store positive ringvirkninger for en rekke selskaper, spesielt i Møre og Romsdal, fremhever Matts Johansen, administrerende direktør i Aker BioMarine.
Krevende spesialfartøy
Konsernsjef Roy Reite i Vard understreker hvor viktig dette prosjektet er for konsernet.
- Vi får benyttet vår innovasjonsevne og brede kompetanse i utviklingen av et så krevende spesialfartøy. Det gir arbeid til mange. Å skape nye fangstmuligheter, sammen med fiskere, går generasjoner tilbake i Vard. Vi gleder oss til å jobbe videre sammen med Aker BioMarine og deres fiskere.
Bioraffineri om bord
Den nye krillbåten skal inneholde et moderne bioraffineri - for prosessering av krillråvarer i Antarktis. Aker BioMarine har også investert i miljøvennlig teknologi. Skipet skal være 30 prosent mer miljøeffektivt i drift enn dagens trålere.
Les også: Storkontrakt til Vard