23948sdkhjf

Nesoddbåtene blir elektriske

Nesoddbåtene skal utstyres med batteripakker. Anbudskonkurransen om ruten skjer i løpet av året.
Det er ikke bare Nesoddbåtene som skal bli mer miljøvennlige, men også øybåtene.

- Vi arbeider også med planer for elektrifisering av øybåtene i indre Oslofjord, forteller Anita Eide, prosjektleder i Ruter, til Skipsrevyen.

Utslippsfrie båter
Ruter og rederiet Norled samarbeider om å realisere ambisjonen om utslippsfri båter.

– LNG vil bli byttet ut med batteripakker, sier Alf Jørgen Fedog, regionsjef for Oslo i Norled.

Selskapet samarbeider med Ruter for å finne de beste løsningene for elektrifisering av ferjesambandet. Det krever også investeringer i ny infrastruktur og ekstra bevilgninger, sier Fedog.

Infrastrukturen må på plass
Ruter og Norled utreder nå flere alternativer for el-infrastruktur, sier Eide.

Én mulighet er en felles nettstasjon for Nesoddbåtene og øybåtene på Tingvallakaia på Oslo-siden. En annen er en delt løsning hvor Nesoddbåtene lades på Nesodden.

Tidligst i 2019
Det er fortsatt en del forhold som må avklares, særlig når det gjelder el-infrastrukturen.
Nesoddbåtene vil tidligst bli elektriske i 2019, men det forutsetter at den nødvendige infrastrukturen kommer på plass.

Øybåtene fra 2021
Øybåtene vil først bli elektriske før båtene begynner å kjøre på ny kontrakt - i 2021, opplyser Ruter.

Anbudskonkurransen på øybåt-tjenesten skal utlyses i år.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08