Nesoddbåtene blir elektriske
Nesoddbåtene skal utstyres med batteripakker. Anbudskonkurransen om ruten skjer i løpet av året.
- Vi arbeider også med planer for elektrifisering av øybåtene i indre Oslofjord, forteller Anita Eide, prosjektleder i Ruter, til Skipsrevyen.
Utslippsfrie båter
Ruter og rederiet Norled samarbeider om å realisere ambisjonen om utslippsfri båter.
– LNG vil bli byttet ut med batteripakker, sier Alf Jørgen Fedog, regionsjef for Oslo i Norled.
Selskapet samarbeider med Ruter for å finne de beste løsningene for elektrifisering av ferjesambandet. Det krever også investeringer i ny infrastruktur og ekstra bevilgninger, sier Fedog.
Infrastrukturen må på plass
Ruter og Norled utreder nå flere alternativer for el-infrastruktur, sier Eide.
Én mulighet er en felles nettstasjon for Nesoddbåtene og øybåtene på Tingvallakaia på Oslo-siden. En annen er en delt løsning hvor Nesoddbåtene lades på Nesodden.
Tidligst i 2019
Det er fortsatt en del forhold som må avklares, særlig når det gjelder el-infrastrukturen.
Nesoddbåtene vil tidligst bli elektriske i 2019, men det forutsetter at den nødvendige infrastrukturen kommer på plass.
Øybåtene fra 2021
Øybåtene vil først bli elektriske før båtene begynner å kjøre på ny kontrakt - i 2021, opplyser Ruter.
Anbudskonkurransen på øybåt-tjenesten skal utlyses i år.