Sverdrup-plattform snart klar
30. juni 2016 startet byggingen av stigerørsplattformen til Johan Sverdrup-feltet, ved Samsung Heavy Industries i Sør-Korea. Om noen få uker skal den slepes til Norge.
Dekket til stigerørsplattformen er allerede lastet om bord på Dockwise White Marlin, fartøyet som skal frakte det til Nordsjøen.
Foto: Mpro
Det vil bli det første plattformdekket som blir installert på Johan Sverdrup-feltet. Den veier hele 23.000 tonn, skriver Teknisk Ukeblad (TU).
- Bygget på rekordtid
«Det er fremdeles et par intense uker før vi er klare til å seile, men vi er nå nære nok til at jeg kan si med høy sikkerhet at teamet her vil levere, noe som er litt av en oppnåelse. Plattformdekket er bygget på rekordtid, med høy kvalitet og med god sikkerhet», skriver Kjetel Digre, prosjektdirektør for Johan Sverdrup i Statoil, i en artikkel.
Neste plattform i desember
I løpet av året skal i alt to plattformdekk, de tre gjenstående stålunderstellene, rørledninger, kraftkabler og ei bru installeres på Sverdrup-feltet i Nordsjøen, det meste innen de neste syv månedene.
Prosessplattformen, som også bygges ved verftet til Samsung Heavy Industries, skal etter planen være klar til avreise i slutten av 2018, skriver TU videre.
Understellet står klart
Stigerørsplattformen er én av fire plattformer som produseres i feltets første utbyggingsfase. Resten av Johan Sverdrup består av en prosessplattform, en bolig- og en boreplattform.
Stigerørsplattformen er den største av dem, går det fram av TUs artikkel. Plattformdekket er 124 meter langt, 28 meter bredt og 42 meter høyt. Det veier altså til sammen 23.000 tonn.
Fra plattformen vil oljen og gassen bli eksportert til to landanlegg - til Kårstø (gass) og til Mongstad (olje).