Fra Fornebu til sentrum på 12 minutter
Norge ligger langt framme i utviklingen av helelektriske hurtigferger. Som en del av prosjektet The Green Coastal Shipping Program er det nå bygget et prototypefartøy som er tiltenkt det offentlige transportsystemet.
Kort reisetid
Det foreløpig ene fartøyet som er bygget i programmet, skal testes i et pilotprosjekt mellom Fornebu og Operaen.
Avstanden på fire nautiske mil skal kunne tilbakelegges på 12 til 15 minutter, avhengig av hvilken fart båten får tillatelse til å holde. Dette er en strekning som ofte tar en time med buss eller bil i rushtiden.
Opptil 300 passasjerer
Prosjektet er initiert av DNV GL og skal komme de større kystbyene til gode. Byer hvor mye av persontrafikken foregår langs kysten.
Prototypedesignet er konstruert i et lett komposittmateriale og bruker et såkalt ASV-skrog (Air Supported Vessel), har et fartspotensiel opptil 30 knop og kan skaleres til å frakte mellom 80 og 300 passasjerer.
Lades opp på 15 minutter
Fremdriften foregår utelukkende med plug-in-strøm, noe som gir en rekkevidde på opptil 14 nautiske mil i mellom 25 og 30 knops fart.
Oppladingen kan skje via en 1600 kW superlader på bare 15 minutter.