23948sdkhjf

Norske bedrifter bidrar til kjempe-hybridferge

70 prosent av leverandørene til verdens største hybridferge, er norske.
Color Line skal i løpet av de neste årene få ferdig et delvis batteridrevet skip som skal gå i trafikk mellom Sandefjord og Strømstad i 2020. Rundt 70 prosent av leverandørene tilknyttet byggingen, er norske.

- Det er ikke bare Fosen og Ulstein som er leverandører her. Det er en lang rekke norske selskap som skal bidra til skipet, sa prosjektdirektør Robin Tomren i Color Line under den internasjonale batterikonferansen Watts up i Ulsteinvik i forrige uke til nett.no, ifølge Sysla Maritim.

En milliard kroner
Ifølge Sunnmørsposten starter byggingen av skipet, som er døpt Color Hybrid, i Polen neste måned hvor skroget skal monteres. Det skal etter planen leveres til Ulsteinvik i høst hvor det skal utrustes med blant annet batteripakke og fire dieselmotorer fra Rolls Royce Marine. Kontraktsverdien til Ulstein Group ble i januar 2017 satt til en milliard kroner.

Samme avis kan også melde at styresystemer, ror, styremaskin, gir- og propellanlegg blir levert fra Brunvoll i Volda.

Verdens største hybridferge
Skipet, som skal bli 160 meter langt og romme en batteripakke på 4,7 millioner megawatt, skal kunne ta imot 2100 passasjerer i tillegg til 500 biler. Det gjør det til verdens største batteriferge. Kraften lagret i batteriene er stor nok til å drive farkosten 3,2 nautiske mil før de må lades. Til de resterende 13,8 nautiske milene benyttes dieselmotorene, ifølge Sysla Martim.

I Sandefjord skal den 65 tonn tunge batteripakken lades opp på førti minutter ved hjelp av landstrøm. Et tilsvarende anlegg er ikke planlagt for havnen i Strømstad, men Tomren sier de arbeider med å få til samme løsning der.
Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078