Ny hybrid Hardhaus
Med støtte fra Enova er det klart for ny, miljøvennlig «Hardhaus» med batteripakke, elektrisk dekksmaskineri og varmegjenvinning.
Det er lagt spesielt vekt på å optimalisere og utvikle et energieffektivt skip.
Skrogform og dimensjoner er blitt justert gjennom hele utviklingsfasen for å komme så nær det optimale som mulig, heter det i en pressemelding.
Utstyres med batteribank
Rederiet har, foruten energisparing, fokusert på fribord, stabilitet, dypgående og bevegelse. Modelltestprogrammet for nye Hardhaus er ennå i startfasen, så utviklingsarbeidet kommer til å fortsette en tid framover.
Skipet vil bli utrustet med elektrisk dekksutstyr. For å ta vare på, og utnytte den effekten vinsjene genererer, er skipet utstyrt med en batteribank.
Batteribanken skal i tillegg brukes som «peak shaving» for å oppnå best mulig driftsforhold for dieselmotor, og dermed redusere forbruk, utslipp og slitasje. Skipet kan seile både mekanisk og diesel-/ batterielektrisk.
Tiltakene med batteri og elektriske vinsjer kunne ikke vært gjennomført uten god støtte frå Enova, som har vært en viktig bidragsytar til prosjektet, heter det.