Havila og Hurtigruten får kystrute-kontrakter
Både Hurtigruten og Havila får kontrakter med staten på kystruten. Det kunngjorde Samferdselsdepartementet fredag.
– Regjeringen er opptatt av å sikre et godt transporttilbud for folk i distriktene langs norskekysten. Nå fornyer vi kontraktene for kystruten. Vi vil fremover beholde dagens tilbud, med daglige avganger fra 34 havner hele året og med transport av både passasjerer og gods. Det ble utlyst tre delkontrakter med til sammen elleve ruter, og vi innstiller nå to aktører som vinnere til å levere tjenestene fra og med 2021, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
Samferdselsministeren trekker fram at miljøregnskapet blir betydelig bedre som følge av strengere krav i de nye kontraktene.
– CO2-utslippene fra tjenesten blir en firedel lavere enn i dag. Prisen for staten blir i sum omtrent den samme som vi betaler i dag. Det er vi fornøyd med, sier han.
Rederi på Sunnmøre
Rederiet Havila, som holder til i Fosnavågen på Sunnmøre, innstilles til en kontrakt med fire skip på kystruten. De fire skipene skal bygges nye og operere for selskapet Havila Kystruten AS.
– Dette er en merkedag for Havila-gruppen. Vi har tidligere eid andeler i et eldre hurtigruteskip. Nå får vi mulighet til å eie og drive fire av elleve skip. Dette gleder vi oss til, sier reder Per Sævik.
Aksjen til Havila Shipping steg kraftig på Oslo Børs da avgjørelsen ble kjent. Fredag ettermiddag ble den omsatt for 9,91 kroner, en oppgang på 5,4 prosent fra torsdag.
Samferdselsminister Solvik-Olsen sier det gledelig at et norsk rederi har lyktes med å nå opp i konkurransen med Hurtigruten.
– Vi har tillit til at Havila-konsernet, som har lang erfaring med bygging og drift av store skip og med sjøtransporttjenester langs kysten, vil gi de reisende en god opplevelse, sier han.
Hurtigruten skal seile kommersielt
Hurtigruten AS innstilles til kontrakter med til sammen sju skip – en delkontrakt på fire skip og en på tre skip. Selskapet skal bruke skip de allerede har, men som bygges om, slik at utslippene blir lavere og miljøkravene nås.
– Vi i Hurtigruten er glade for å skulle levere tjenester til kysten, slik vi har gjort i 125 år. Vi har strukket oss langt i forhandlingene for å få til en avtale med staten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Han varsler at selskapet vil seile også de dagene de ikke har vunnet anbud for, men med rene kommersielle seilinger til utvalgte havner mellom Bergen og Kirkenes. Til dette kommer selskapet til å bruke de tre største skipene – MS Trollfjord, MS Midnatsol og MS Finnmarken.