ABB åpner nytt samhandlingssenter for olje og gass i Oslo
Det nye senteret har et nettverk med over 150 eksperter og avansert digitalteknologi.
– ABB har hjulpet kunder i oljebransjen i to tiår med å oppnå fordeler fra fremvoksende, digitale teknologier slik at de kan respondere på utfordringer og være konkurransedyktige når markedet endrer seg, forteller Per Erik Holsten, global leder for ABBs olje og gassvirksomhet. - Det nye samhandlingssenteret i Oslo bringer våre eksperter tettere sammen med våre kunder. Det kan forbedre drift og pålitelighet samtidig som karbonfotavtrykket reduseres.
Samhandlingssenteret i Oslo har et team på over 150 eksperter for å støtte kundene med bedre drift og vedlikehold gjennom digitale teknologier for samhandling.
ABBs samhandlingssenter gir innsiktsfull informasjon som kan øke kundenes lønnsomhet og produktivitet gjennom bedre ytelser fra utstyret, økt sikkerhet, redusert risiko og lavere kostnader.
Den økende digitaliseringen har økt datamengden som er tilgjengelig for kundene. Samhandlingskonseptet ABB Ability benytter disse dataene for å gi økt verdi til kundene gjennom informasjonsanalyse som bidrar til bedre beslutninger for å øke ytelsen i anlegg, installasjoner og fartøy. Reelle erfaringer fra slik samhandling i olje, gass og kjemiindustrien viser at:
Levetiden utvides med 20 prosent for maskiner gjennom umiddelbar dataanalyse for bedre administrasjon av utstyret, prosesser og risiko.
Oppetiden øker med smarte løsninger – inntil 99 prosent for én kunde.
Vedlikeholdskostnadene reduseres inntil 50 prosent gjennom prediktivt framfor reaktivt vedlikehold.
Dypere innsikt i utstyrets og anleggenes ytelser og status muliggjør kjøring tettere på grensene og derved høyere produksjon, bedre energieffektivitet og/eller mindre ressursbruk
Skalerbar samhandling
Samhandlingen benytter ABB-teknologier, programvare og tjenester som automatisk samler inn og analyserer informasjon om utstyret, prosesser og risiko. Gjennom denne analysen kan forbedringsområder automatisk identifiseres, kategoriseres og prioriteres. På den måten kan kundene sammen med ABBs eksperter på samhandlingssentrene ta nødvendig aksjoner for å holde anlegg og installasjoner innenfor lover og regler, belastningsgrenser og miljø-, klima- og datasikkerhetskrav. Samhandlingen er skalerbar for å tilpasse seg kundenes behov. Den kan dekke ulike nivåer, fra komponenter på prosessnivå til et konkret anlegg/installasjon til hele virksomheten.
ABB Ability er selskapets forente digitale løsninger og tjenester på tvers av ulike bransjer, som strekker seg fra enkeltkomponenter helt til dataskyen, med komponenter, systemer, tjenester og en it-plattform som gjør at kundene kan øke produktiviteten og redusere kostnader. Det er hittil lansert over 210 løsninger for ABB Ability.