600 millioner kroner-tråler nektes flagg
På grunn av gammel lov fra 1920 må tråleren trolig selges til utlandet med stort tap.
Tråleren er bygget ved Dakota Creek Industries-verftet i USA. Den 80 meter lange tråleren som skulle bli USAs mest moderne er designet av Skipsteknisk AS i Ålesund. Den har fått navnet “America’s Finest”, men navnet burde kanskje vært skiftet til American Nightmare, skriver Kystmagasinet.
Lov fra 1920
Tråleren skulle ha vært operativ nå. Men den får ikke amerikansk flagg, og derved heller ikke tillatelse til å fiske på amerikanske kvoter.
Årsaken er en lov fra 1920, kjent som The Jones Act. Den nesten hundre år gamle loven ble i sin tid vedtatt for å beskytte amerikansk maritim industri. Blant annet forbyr den såkalt kabotasje. Det vil si at fartøyer som ikke har amerikansk flagg ikke får frakte gods eller passasjerer mellom amerikanske havner.
Loven stiller også krav til materialene som brukes når et fartøy bygges. Ett av kravene er at mindre enn 1,5 prosent av stålet som brukes i et fartøy skal være prefabrikkert i utlandet. Det vil si at verftet bare kan importere stålplater, men ikke stålplater som er skåret til eller bøyd for å kunne sveies rett på plass.
Selges trolig til utlandet – med tap
Det amerikanske verftet gjorde den fatale tabben at de bestilte ferdig tilpassede stålplater fra Nederland. Dette stålet som er brukt i byggingen utgjør cirka ti prosent av skipets vekt. Derved nektes den flotte tråleren amerikansk flagg.
Forsøk på å få Kongressen til å vedta et unntak for skipet har ikke lyktes, og det mest sannsynlige er nå at skipet blir solgt til utlandet.
Markedet for tråleren er begrenset. Verftet er forberedt på at ved salg til utlandet det kan de bli påført et tap på flere hundre millioner kroner.