23948sdkhjf

Frykter for norsk skipsfarts framtid

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen frykter for norsk skipsfarts framtid hvis næringen legges under EUs klimakvotesystem.

Skipsfarten, som ikke er regulert i klimaavtalene, står for anslagsvis 2,6 prosent av verdens klimautslipp, skriver ABC Nyheter.

Foran et kommende møte i London i den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO står striden om man skal innføre globale klimamål og om hvor ambisiøse disse skal være. Flere aktører ønsker nullutslipp av karbon innen 2035, mens EU-landene foreslår 70–100 prosent kutt innen 2050.

– Vi er i forhandlinger. Jeg vil understreke at Norge har en ambisiøs klimapolitikk og ønsker å få IMO med på et høyest mulig ambisjonsnivå for reduksjon av klimagasser fra internasjonal skipsfart, sier næringsministeren til ABC Nyheter.

Røe Isaksen mener en forsiktig linje er best med tanke på den store norske maritime næringen og konkurransesituasjonen.

– Dette er en ekstremt internasjonal bransje. Har du strenge regler ett sted og ikke et annet sted, flytter de, sier han.

Hvis det ikke lykkes å få til en global klimaavtale for skip, har EU varslet at de ensidig vil la europeisk skipsfart betale, ved å involvere skipsfarten i klimakvotesystemet.

– Vi vil da som en svær skipsfartsnasjon bli påført en konkurranseulempe, sier Røe Isaksen, som med et moderat ambisjonsnivå håper det blir lettere å få verden med på en avtale.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.084