Snart sjøsettes denne giganten
I september er Hav Lines første slaktebåt, «Norwegian Gannet», klar til å settes i drift, opplyser Hav Line-gruppen. Båten skal frakte laksen direkte fra merdene i Norge til Hirtshals i Danmark, der den skal pakkes og sendes ut i markedene.
Bløgging og sløying skjer om bord på båten. Slaktebåten gjør at fisken kan komme dobbelt så raskt ut i markedene som ved vanlig slaktemetode, hevder rederiet.
– I havbruksnæringen er det ingen tvil om at den beste kompetansen er norsk, sier Carl-Erik Arnesen, administerende direktør i Hav Line Gruppen, som ble startet så sent som i august i fjor.
Imøtegår kritikken
Carl-Erik Arnesen er ikke enig i kritikken som har kommet om at den gigantiske slaktebåten vil ramme arbeidsplasser langs norskekysten. Han hevder i stedeet at Hav Line i hovedsak skal være et supplement til dagens slakterier.
– For at den norske havbruksnæringen skal fortsette å skape arbeidsplasser og inntekter til landet, må vi hele tiden utvikle oss og finne nye måter å gjøre ting på. Vårt konsept er én av mange nye løsninger som kommer, sier Arnesen.
– Vi opplever stor interesse fra hele kysten, og har allerede ansatt folk fra steder som Bømlo, Solund og Molde.
Fra vei til sjø
Arnesen mener at Hav Line er en av flere innovative og miljøvennlige måter den norske havbruksnæringen utvikler seg på.
En full båtlast vil alene erstatte 86 trailere til Europa, og redusere laksens CO2-avtrykk betydelig. Siden fisken er slaktet og gjennomkjølt når den ankommer anlegget, vil Hav Line bruke mindre is i kassene og dermed mindre energi.
– Mer gods fra vei til sjø er avgjørende for at Norge skal nå klimamålene vi har satt, og er et uttalt politisk mål. Hav Line gjennomfører dette i praksis. Det betyr færre farlige trailere på norske veier og lavere klimautslipp, uttaler Arnesen.
Selskapet har fått støtte fra Enova til å investere i lavutslippsteknologi med batteri og landstrøm, slik at båten er så energieffektiv som mulig.
Mindre dødelighet
Slaktebåten vil også bedre fiskevelferden og redusere risiko for rømming.
– Vi har ingen transport av levende fisk og ingen ventemerder. Det reduserer risiko for smitte, dødelighet og rømming, sier Arnesen.