23948sdkhjf

Første Johan Sverdrup-plattform installert

I går ble den siste modulen til stigerørsplattformen løftet på plass.

Dermed er den første av fire plattformer på gigantfeltet i Nordsjøen installert.

– Det er veldig spesielt å se at den første plattformen på Johan Sverdrup er på plass, noen dager foran planen som ble lagt mer enn tre år siden, sier prosjektdirektør for Johan Sverdrup, Kjetel Digre, i en pressemelding.

 660.000 fat pr. dag

Stigerørsplattformen – den første av fire plattformer som installeres i første fase av prosjektet – har som oppgave å håndtere all eksport av olje og gass fra Johan Sverdrup. I tillegg vil plattformen huse omformermodulen, som vil sørge for at feltet drives med fornybar strøm fra land.

Dette gir plattformen en sentral rolle på feltet. Ikke bare vil olje og gass verdt mer enn 350 millioner kroner daglig strømme igjennom plattformen når feltet produserer for fullt (basert på dagens oljepris på rundt 70 US dollar pr. fat og 660.000 fat olje pr. dag), men strøm fra landanlegget gjør også Johan Sverdrup til et av de mest karboneffektive feltene på norsk sokkel.

Rask byggeprosess

Plattformdekket på stigerørsplattformen ble bygget av Samsung Heavy Industries i tre moduler, basert på design og ingeniørarbeid av Aker Solutions. Offisiell byggestart ved verftet i Sør-Korea var 30. juni 2016.

I februar 2018, 19 måneder etter oppstarten, kunne fartøyet Dockwise White Marlin sette retning mot norsk farvann med to av hovedmodulene om bord. Tre uker senere, fulgte Dockwise Mighty Servant 3 etter med den tredje og siste hovedmodulen.

Trygt framme på Johan Sverdrup-feltet, ble alle plattformbitene løftet på plass av Heerema Marine Contractors sitt tungløftfartøy Thialf.

Ingen alvorlige skader

Ståle Nordal, Statoils prosjektleder for stigerørsplattformen, er tilfreds med tidsbruk, kostnader og kvalitet, men også med sikkerheten. Alt i alt har byggingen tatt nærmere sju millioner arbeidstimer, med null alvorlige skader.

Suksessen skyldes, ifølge Nordal, grundige forberedelser og erfaringer fra andre prosjekter som er blitt bygget i Sør-Korea, og en dyktig leverandør i Samsung Heavy Industries.

– Å levere et plattformdekk av denne størrelsen på under 20 måneder, uten en eneste alvorlig hendelse, er en bragd i seg selv, sier Nordal.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.112