Kleven må bygge om skip - kanskje
For mye stål betyr at nytt skip er blitt for tungt – Kleven må kanskje bygge om.
Først da skipet var sjøsatt, skjønte Kleven Verft at det nye hurtigruteskipet var for tungt. Nå må skipet bygges om. Tusenvis av turister er rammet av forsinkelsene, skriver DN.no.
To etasjer?
Ifølge DN er det snakk om at inntil to etasjer må bygges helt om.
- Det er en tabbe fra designet av skipet i stål. Det kan hende det burde vært unngått, sier Olav A. Høydalsvik som hovedtillitsvalgt ved Kleven Verft til DN.
Vektproblemer bekreftes
Verftets styreleder Leif Teksum bekrefter overfor DN at de nye skipene har et «vektproblem».
- Det er fullt mulig å finne løsninger på dette vektproblemet. Det er flere måneder siden dette ble tatt opp i styret, sier Teksum til DN.
Klevens konsernsjef Karsten Sævik forsøker å tone ned problemet.
- Det kan hende vi må bytte ut noe stål med aluminium, men neppe i et så stort omfang at vi må bygge om to hele dekk, sier han til DN.
Oppdatering : I en pressemelding onsdag hevder Kleven, at problemene ikke er slike som DN beskriver dem.
- Skipet er ikke for tungt. Det har ikke «vektproblemer». Det finnes ingen «vekttabbe». Skipet skal ikke bygges om. Vi skal ikke «fjerne én eller to etasjer på toppen». Vi skal ikke erstatte stål med aluminium, sier Klevens konsernsjef Karsten Sævik i meldingen.
- Skipet tilfredsstiller alle krav til stabilitet og vekt. Det er ingen planer om noen omfattende modifikasjoner. Dette er rett og slett helt feil, sier Sævik.