Rolls-Royces største kontrakt på fiskefartøy
Rolls-Royce Marine har signert en kontakt med verftet Thoma-Sea Marine Constructors i Louisiana, USA om utvikling av en stor og teknologisk avansert pelagisk tråler. Det 100 meter lange skipet skal leveres til Arctic Storm Management Group i Seattle.
Rolls-Royce har samarbeidet tett med rederiet i Arctic Storm i utviklingen av det nye designet, og skipet blir utstyrt med anlegg for filetering, surimi, fiskemel og fiskeolje. Det blir plass til over 150 mennesker om bord.
– Dette blir det største og mest avanserte fiskefartøyet som noen gang er bygget i USA. Det har vært viktig for oss at både design, levering og integrasjon av utstyrspakken kommer fra Rolls-Royce, og blir koordinert av samme selskap, sier Doug Christensen, CEO i Arctic Storm Management Group.
Skipet er planlagt levert i 2021, det blir 100 meter langt og 21 meter bredt. Den nye tråleren får designet NVC 336 WP fra Rolls-Royce og det skal drive pelagisk trål av Alaska Pollock og torsk i Nord-Stillehavet. I tillegg til designet skal Rolls-Royce levere en integrert pakke med avansert skipsteknologi og -utstyr. Det amerikanske verftet gleder seg til å komme i gang med byggingen:
– Vi er veldig glade for denne kontrakten som åpner et nytt markedssegment for oss. Verftet vårt i Louisiana og Rolls-Royce har samarbeidet godt før, og vi er trygge på at dette prosjektet vil følge i samme spor som vårt tidligere gode samarbeid, sier Walter Thomassie, adm. direktør i Thoma-Sea Marine Constructor.
Doug Christensen fra rederiet legger til at det er viktig å ha partnere som er til stede i deres region. –Vi er opptatt av å kontinuerlig forbedre oss i alt vi gjør, men denne investeringen representere et kvantesprang for oss. Rolls-Royce kan støtte oss gjennom både byggefasen og senere i driftsfasen, sier han.
Giganttråler får ikke flagg
– Arctic Storm har vært en god kunde av oss i mange år på utstyrssiden, og vi er selvsagt glade for at de nå har valgt et komplett Rolls-Royce design til sitt nybygg. Rederiet har lang erfaring med denne typen fiske, og det er verdifullt for oss i utviklingsfasen. Vi bygger ikke bare et fiskefartøy sammen, men også en fullt utstyrt fabrikk for håndtering av fangsten, sier Knut Eilert Røsvik, SVP Ship Design & Systems i Rolls-Royce Marine.
Sammen med designet skal Rolls-Royce levere propulsjonssystemet bygget rundt en Bergen B33:45 hovedmotor i kombinasjon med Bergen generatorer. Dette arrangementet er utviklet for å optimalisere og møte kravene til lavt drivstofforbruk, lave utslipp og lave nivåer av støy og vibrasjoner. Inkludert i leveransen er også baugthruster, dekksmaskineri, automasjon- og kontrollsystem, elektrosystem, styremaskin og ror.
DETTE ER ROLLS ROYCE
– Selskapet har cirka 50 000 ansatte i 50 land. Det britisk-eide konsernet er en verdensledende leverandør av løsninger som gir drivkraft – på land, sjø og i luft. Virksomheten har fire divisjoner: Aerospace, Power Systems, Defence og Commercial Marine.
– I Norge er det omlag 2 300 ansatte, hvorav 1 600 i Rolls-Royce Marine AS, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS.
– Rolls-Royce Marine er en verdensledende leverandør av skipsdesign, skipsteknologi og skipsutstyr. Cirka 25 000 fartøy verden over seiler med utstyr eller design fra Rolls-Royce. Det er ulike typer offshorefartøy, fartøy i kyst- og nærskipstrafikk, fiskefartøy, passasjerskip, forsknings- og kystvaktskip.