Trikkegater rustes opp for en milliard kroner
Bystyret i Oslo har bevilget penger til oppgradering av Storgata og Thorvald Meyers gate. Det betyr at to av de mest nedslitte sentrumsgatene gis et betydelig løft.
Storgata fornyes fra å være en ulykkesbelastet og nedslitt strekning, til å bli et moderne og innbydende byrom med bredere fortau, ny overflate og ny infrastruktur for trikken.
Samtidig skal det byttes ut gamle vann‐ og avløpsrør og legges nytt anlegg for håndtering av overvann. Det hundre år gamle avløpsnettet er ikke dimensjonert for dagens og morgendagens nedbørsmengder. Nytt overvannsanlegg skal gjøre byen bedre rustet til å tåle de store nedbørsmengdene.
Ny trasé for buss og trikk mens Storgata oppgraderes Prosjektet omfatter også en nær 200 meter lang teknisk tunnel under veibanen i deler av Storgata (mellom Brugata/Bernt Ankers gate og Hausmanns gate). Tunnelen skal bli føringsvei for rør og kabler som går i gateløpet, slik at man kan begrense fremtidig oppgraving av gata.
Storgata er eneste mulighet for trikken å komme til trikkestallen på Grefsen. For å opprettholde best mulig trikketilbud i prosjektperioden bygges det et midlertidig dobbeltspor på 850 meter i Hausmanns gate, Christian Krohgs gate og Stenersgata. Midlertidige spor og fundament fjernes når trikken er tilbake i Storgata.