Stålkrig i USA
Det skjer mye i internasjonal stålindustri for tiden, ikke minst som følge av handelskrigen som nå er i gang. Ifølge Bloomberg har stålprisen økt med mer enn 40 prosent så langt i 2018. Dette har blant annet, ifølge E24, ført til at motorsykkelprodusenten Harley Davidson har sett seg nødt til å flytte produksjonen utenlands. Samtidig kommer meldingen om at GM – bilprodusenten – har kuttet i sine økonomiske utsikter.
Etter at børsen sist onsdag lukket dørene, la U. S. Steel fram solide resultat. Fortjenesten var på 1,75 milliarder norske kroner (214 millioner dollar), samtidig som forventningene ble slått med om lag 6 prosent på nettoresultatet. Disse tallene kom samtidig med at den store amerikanske stålgiganten Nucor la fram sine tall for perioden april-juni. Dette ble ifølge E24 produsentens nestbeste kvartal noen gang. Godt hjulpet av solid økonomisk vekst i landet, ble overskuddet mer enn doblet.
Selv om amerikanske stålprodusenter har gode tider som følge av at USA har innført 25 prosent importtoll på stål og 10 prosent toll på aluminium, så er det verre stelt med konstruksjonsselskapene «over there». Ifølge E24, er det nå flere slike selskaper som opplever at materialprisen har økt med 50 prosent som følge handelskrigen. Dette har resultert i at mange amerikanske selskaper har bedt om søknad om tollfritak hos det amerikanske handelsdepartementet. Ifølge det norske nettstedet dreier det seg om så mange som 20.000 slike søknader.
Flere kilder i byggeindustrien hevder at stålprodusentene ikke spiller et helt ærlig spill, uansett hvor vesentlig rolle de har. Ett eksempel er at den amerikanske divisjonen av det russiske stålselskapet Novolipetsk, eller NLMK, har søkt om tollfritak. NLMK importerer store mengder stål fra Russland. Selskapets adm. dir. hevder at straffetollen har falt svært uheldig ut for selskapet, og ført til at selskapet har betalt 650 millioner kroner (80 millioner dollar), til det amerikanske tollvesenet, og at de vil bli tvunget ut av markedet om de ikke får tollfritak. For å få tollfritak må de kunne vise at amerikanske selskaper ikke produserer tilstrekkelige mengder stål for å dekke sine behov. Og amerikanske stålprodusenter hevder at de produserer nok. Dermed blir det ikke fritak for toll for NLMK. NLMK er ikke det eneste eksempelet E24 nevner i sin artikkel.