Endelig er FF «Kronprins Haakon» klar for tokt
Det har vært en lang og brokete vei for det prestisjefylte skipet. Allerede i 2012 bestemte den norske regjeringen at skipet skulle bygges og i 2013 ble pengene bevilget. Men det skulle gå altså ytterligere fem år til før skipet kunne foreta sin første ordentlige seilas. Det skjedde mandag kveld – etter flere forsinkelser.
Det har kostet 1,4 milliarder å bygge skipet, som på sitt første forskningstokt skal seile i Barenthavet for å skaffe gode bilder av variasjonen i økosystemet i Arktis. Skipet har skal ha et mannskap på 15-17 mennesker, og plass til 35 forskere. Marsjfarten er på 15 knop, skipet kan gå igjennom en meter tykk is, er 100 meter langt, 21 meter bredt og kan seile 65 døgn kontinuerlig på marsjfart.
Det var det italienske verftet Fincantiere som fikk oppdraget med å bygge det spesialiserte forskningsfartøyet. Norske myndigheter fikk kritikk ved å tildele byggingen til et utenlandsk verft – og ikke et norskt. Det ble avdekket i anbudsprosessen at tilbud fra flere norske verft ble gjort ugyldige. Når dette er sagt er 80 prosent av utstyret om bord fra Norge. Rolls Royce har blant annet levert fire dieselmotorer, to azimuth hovedpropeller, to sidepropeller, elektrosystem og dynamisk posisjonering til skipet. Byggingen i Italia gikk langt fra problemfritt, og flere utfordringer og forsinkelser ble en realitet etter hvert. Til slutt måtte skipet overføres til Vard Langsten for å ferdigstilles.
Det er Norsk Polarinstitutt som eier båten, mens Havforskningsinstituttet skal stå for driften. Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitetet vil være den største brukeren av skipet og hjemmehavnen vil være i Tromsø. Det var også her det første toktet ble igangsatt fra mandag kveld – noe forsinket.