23948sdkhjf

Verdensledende på brønnbåter

- Vår største utfordring er å få godt kvalifiserte ansatte. Det sier oppstartskoordinator Hans Inge Aas ved Aas Mek. Verksted. Verftet opplever gode tider for tiden.

Verftet har en rekke nye fartøyer som skal bygges de nærmeste månedene og årene. Adm. dir. i Norske Skipsverft, Asle Strønen, mener verftet i Vestnes kommune kanskje er verdens fremste brønnfartøy-verksted, som gjør alt fra design til ferdig produkt. Det eneste Aas Mek. Verksted ikke gjør er bygging av skrog. Skrog- og stålproduksjon skjer i samarbeid med utvalgte verft i utlandet.

Metalsupply.no møter Hans Inge Aas på verftets stand på Nor-Fishing, og oppstartskoordinatoren kan fortelle at selskapet har 1,2 milliarder kroner i ordrer. I fjor omsatte Aas Mek. Verksted for om lag 700 millioner kroner. Spesialiseringen på brønnbåter har virkelig båret frukter de siste 15-20 årene. Denne satsingen gjorde at verftet ikke ble særlig hardt rammet da oljekrisen slo til for fullt for to-tre år siden.

- Vi er på Nor-Fishing fordi vi også utfører en del reparasjoner på fiskefartøy, sier Aas, som er stolt av å jobbe i familiebedriften, som også må betegnes som en hjørnesteinsbedrift i kommunen – Vestnes. Aas Mek. Verkstd er imidlertid ikke det eneste verftet i kommunen. Her finner vi også Vard Langsten og Salthammer Båtbyggeri for å nevne de to store andre (det finnes mange flere mindre båtbyggeriet også), men disse har valgt å satse på andre segmenter enn brønnbåter. Aas forteller at selskapet bygger 2,2 båter i året, noe de har gjort siden 1995. Verftet ble etablert så tidlig som i 1911, og i dag er det fjerde generasjon som driver selskapet, som har 56 ansatte.

- Vår største utfordring er å få godt nok kvalifiserte ansatte, særlig på innkjøpssiden. Når dette er sagt så har vi en særdeles stabil arbeidsstokk. Mitt inntrykk er at de ansatte er stolte av å jobbe i selskapet, noe jeg også er, sier Aas.

Adm. dir. Asle B. Strønen i Norske Skipsverft, mener at Aas Mek. Verksted trolig er verdens mest innovative brønnbåt-verft da selskapet gjør alt fra design til ferdigstillelse av fartøyet – bortsett fra skroget.

- Vi har ingen planer om å begynne også å bygge skrog. Det har vi ikke kapasitet til. Vi har fire nybygg neste år, i tillegg skal et fartøy leveres i 2020, sier Hans Inge Aas.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.16