Verdensledende på brønnbåter
Verftet har en rekke nye fartøyer som skal bygges de nærmeste månedene og årene. Adm. dir. i Norske Skipsverft, Asle Strønen, mener verftet i Vestnes kommune kanskje er verdens fremste brønnfartøy-verksted, som gjør alt fra design til ferdig produkt. Det eneste Aas Mek. Verksted ikke gjør er bygging av skrog. Skrog- og stålproduksjon skjer i samarbeid med utvalgte verft i utlandet.
Metalsupply.no møter Hans Inge Aas på verftets stand på Nor-Fishing, og oppstartskoordinatoren kan fortelle at selskapet har 1,2 milliarder kroner i ordrer. I fjor omsatte Aas Mek. Verksted for om lag 700 millioner kroner. Spesialiseringen på brønnbåter har virkelig båret frukter de siste 15-20 årene. Denne satsingen gjorde at verftet ikke ble særlig hardt rammet da oljekrisen slo til for fullt for to-tre år siden.
- Vi er på Nor-Fishing fordi vi også utfører en del reparasjoner på fiskefartøy, sier Aas, som er stolt av å jobbe i familiebedriften, som også må betegnes som en hjørnesteinsbedrift i kommunen – Vestnes. Aas Mek. Verkstd er imidlertid ikke det eneste verftet i kommunen. Her finner vi også Vard Langsten og Salthammer Båtbyggeri for å nevne de to store andre (det finnes mange flere mindre båtbyggeriet også), men disse har valgt å satse på andre segmenter enn brønnbåter. Aas forteller at selskapet bygger 2,2 båter i året, noe de har gjort siden 1995. Verftet ble etablert så tidlig som i 1911, og i dag er det fjerde generasjon som driver selskapet, som har 56 ansatte.
- Vår største utfordring er å få godt nok kvalifiserte ansatte, særlig på innkjøpssiden. Når dette er sagt så har vi en særdeles stabil arbeidsstokk. Mitt inntrykk er at de ansatte er stolte av å jobbe i selskapet, noe jeg også er, sier Aas.
Adm. dir. Asle B. Strønen i Norske Skipsverft, mener at Aas Mek. Verksted trolig er verdens mest innovative brønnbåt-verft da selskapet gjør alt fra design til ferdigstillelse av fartøyet – bortsett fra skroget.
- Vi har ingen planer om å begynne også å bygge skrog. Det har vi ikke kapasitet til. Vi har fire nybygg neste år, i tillegg skal et fartøy leveres i 2020, sier Hans Inge Aas.