Ulstein lanserer nye bærekraftige trålere
Ulstein Group har lang tradisjon for å samarbeide med ulike miljø for å utvikle nye og innovative skipsdesign og løsninger. På dette prosjektet har Ulstein samarbeidet tett med Nordic Wildfish, et rederi som har like lang fartstid som Ulstein, etablert i 1917.
Serien er basert på erfaringer høstet gjennom feltstudier og avanserte analyser. De unike designene, med optimale kapasiteter i forhold til kvoter for effektivt og lønnsomt fiskeri, vil gi betydelig forbedret verktøy for trålefiske.
- Nordic Wildfish har solid erfaring med trålfiske og utprøving av nye metoder for fiskeri og marked. Vi har begge tradisjon for å tenke nytt og utfordre det eksisterende. Gjennom dette prosjektet har vi sammen utviklet bedre og mer framtidsrettede løsninger for kvalitet og bærekraft i trålefiske, forteller Tore Ulstein, COO i Ulstein Design & Solutions og styreleder i Ulstein Group i en pressemelding.
- Vi er ferd med å realisere visjonene og løsningene vi har jobbet målrettet med under arbeidsnavnet EcoFive® (Eco-friendly fishing vessel). Ulsteins tråleserie vil være tilrettelagt for å implementere løsninger for skånsom fangst, effektiv prosessering og hydrolysering av ferske restråstoff. Dette vil gi betydelig økt bærekraft i trålefiske, med bedre kvalitet, høyere effektivitet, bedre inntjening og mindre miljøavtrykk, sier CEO i Nordic wildfish, Tore Roaldsnes.
Trålerserien vil favne både kyst og hav og den vil benytte Ulstein sin X-BOW®-plattform. Med X-BOW endres den tradisjonelle utforminen av arrangementet på trålefartøy og åpner for bedre plassert sentralt i skipet. På grunn av X-BOW-skroglinja får en utnytte forskipet mer effektivt. Skip med X-BOW har også mindre vibrasjoner og stampebevegelse, dette bedrer arbeidsmiljøet om bord og reduserer støy i sjøen.
Ulstein har også implementert det siste inen teknologi som bedrer ytelse og reduserer miljøbelastningen. Skipa i serien har et effektivt hybridanlegg som kan kombinere batteri med dieselelektrisk og dieselmekanisk framdrift. Dette vil gjøre fartøyene svært drivstoffgjerrige, og mer stillegående, slik at de vil tilfredsstille kravene i DNV-GLs SILENT-notasjon.
Skrogformen X-BOW øker lastekapasitet, operabilitet, minsker bevegelser og reduserer dermed slitasje på skrog og utstyr, samt at den reduserer forbruk av drivstoff.
Kilde: Pressemelding fra Ulstein