Flere skip kan bli bygget i Norge
Det skriver E24.no. De to statlige eksportsfinansieringsselskapene Eksportkreditt og Garantiinstitutet for eksportkreditt – forkortet Giek – kan som følge av skipsfinansieringsordningen låne ut penger. Allerede nå merker Eksportkreditt økt aktivitet på alle typer fartøy.
- Dette tolker jeg som om optimismen er tilbake, selv om en lånesøknad ikke nødvendgvis betyr at man ender opp med å få utbetalt lån, sier adm. dir. i Eksportkreditt Norge, Otto Søberg, til E24.no. Han legger til at aktiviteten er langt høyere i år enn i 2017.
Kort fortalt betyr skipsfinansieringsordningen at de to Eksportkreditt og Giek kan være med på å finansere bygging av skip i Norge – for norske redere og for transport i Norge. Denne ordningen kommer i tillegg til at de to statlige institusjonene også har hatt anledning til å finansiere skip og utstyr som skal eksporteres til utlandet eller brukes på norsk sokkel.
Eksportkreditt opplyser til E24.no at de foreløpig har mottatt 21 søknader, og de aller fleste søknadene gjelder finansiering av brønn- og fiskebåter. Men det søkes også for bygging av ferjer og passasjerskip.
Søberg sier til nettstedet at disse tallene viser at finansieringsordningen for skip vil føre til at flere skip vil bli bygget i Norge – og ikke ved utenlandske verft.
- Dette er i tråd med intensjonen bak ordningen. Det er bra for oss og maritim næring at vi tilbyr dette nye finansieringsverktøyet, sier Søberg.
Giek meldte tidligere i sommer at de har gitt det første lånet og garantien under den nye ordningen. Den statlige ordningen har gitt lån til finansieringen av nybyggprogrammet til Fjord 1. Selskapet skal bygge ni elektriske ferjer sammen med tre finansinstitusjoner. Det er Havyard- og Fjellstrand-verftene som bygger disse.
Ifølge E24.no har kontrakten for de 21 skipene det er søkt om en totalverdi på rundt syv milliarder, hvorav det er søkt om lån for til sammen seks milliarder.
– Det viser at dette er en viktig ordning for norske verft, sier Eksportkreditt-sjefen til E24.no