Maskinlæring gir mer og bedre informasjon til rederiene
Teknologien gjør det enklere for rederier og skipsoperatører å kontrollere og vedlikeholde utstyret og systemene som er installert på skipene deres.
Ved å kombinerer innsamlet data fra skipets drift med avansert maskinlæring, vil Health Management-systemet nå gi rederiene tidligere og bedre varslinger om behov for service og reparasjoner på utstyret om bord.
– Målet vårt er at kundene skal kunne ta mest mulig informerte beslutninger, ved hjelp av sikker og oppdatert teknologi. Kunnskap fra Health Management-systemet vil føre til at skipene bruker mindre tid ved land for vedlikehold og operasjoner. En annen stor fordel er at systemet bidrar bedret sikkerhet, ved at man oppdager unormale signaler fra kritiske komponenter så tidlig som mulig, og hjelper mannskapet til å kunne sette i verk foregripende tiltak, sier Marco Cristoforo Camporeale, VP Intelligent Asset Management hos Rolls-Royce Marine.
Rolls-Royce har allerede sikret sin første kontrakt på den nye HM-teknologien. Den nye riggen som bygges i Singapore for Awilco vil få thrustere, generatorer og motorer fra Rolls-Royce som blir dekket av Health Management. Det er mulig å koble på flere typer utstyr og systemer også, enten det er fra Rolls-Royce eller en annen leverandør.
HM-systemet er det første på markedet som integrerer driftsdata med data for helsetilstanden på utstyret. Det er her maskinlæringen kommer inn. Når teknologien lærer seg å kjenne igjen avvik og koble informasjon, så vil rederiene kunne se hvordan et avvik i fremdriftssystemet påvirker skipets ytelse på andre områder, som for eksempel drivstofforbruk – og vice versa.
Informasjonen vises på mobile skjermer om bord, og den samme informasjonen deles i en kundeportal på landsiden, hvor både servicepersonell og dataingeniører kan se nærmere på dataene. Dataen presenteres i brukervennlige skjermbilder, med mulighet for å klikke seg lenger ned i dybden ved behov.
Per Huse hos Rolls-Royce i Ålesund er teknisk produktsjef for Intelligent Asset Management, og en av dem som har vært med lenge i den maritime bransjen og sett hvordan den utvikler seg.
– Dagens teknologi gir oss helt nye måter å tenke på for å ivareta de store verdien som et skip utgjør. Skipsoperatører får fantastisk god førstehåndsinformasjon om skipene sine, og de får raskere tilgang relevant systemekspertise som kan tolke dataene. Det handler til syvende om sist om bedre vedlikehold og reduserte kostnader, sier han.
SMM i Hamburg er verdens største shippingmesse.
I Norge er det omlag 2 300 Rolls-Royce ansatte, hvorav 1 600 i Rolls-Royce Marine AS, mens cirka 700 er ansatt i Bergen Engines AS.
Kilde: Pressemelding fra Rolls Royce