23948sdkhjf

Miljøgevinst: Stena velger tog framfor lastebil

Stena Aluminium, Nordens ledende produsent av gjenbrukte aluminiumråvarer, utvikler selskapet til å bli enda mer bærekraftig. Ved å erstatte lastebilstransporter med tog blir utslippene av kulldioksid mye mindre.

Stena Aluminium i Sverige går nye veier i å tenke bærekraft og miljø. Deres siste løsning er ett av flere eksempler på at det går an å tenke nytt og dermed bli enda mer bærekraftig i sin virksomhet.

Det saltslagg som lages ved Stena Aluminiums produksjon inneholder mellom 30 og 40 prosent salt. For å gjenbruke saltet har slagget fram til nå blitt sendt med lastebil til Tyskland for bearbeiding. Men fra og med september i år vil transportene til og fra Tyskland bli gjennomført med jernbane. Dette skjer etter en svært vellykket testperiode tidligere i vår.

– Overgangen til jernbanetransport kommer som et resultat av et godt internt utviklingsarbeid og samarbeid med eksterne aktører. Dette er enda et steg i riktig retning i Stena Aluminiums viktige miljøarbeid, sier adm. dir. Fredrik Petterson i Stena Aluminium.

I Tyskland er det Stena Aluminiums partner, Befesa, som tar imot saltslagget og behandler det i sitt gjenbruksanlegg. Det gjenbrukte salget sendes så tilbake til Stena Aluminium der det brukes på nytt i smelteprosessen. Det som blir igjen av slagget benyttes som råmateriale i andre industriprosesser.

– I vårt samarbeide med Befesa sikrer vi at vårt avfall gjenbrukes. Ved å benytte tog vil vi dessuten minske transportene på veinettet og utslippet går ned drastisk, fortsetter Petterson.

Løsningen er gjort mulig gjennom verdifullt lokalt samarbeid. Omlastingen til tog skjer ved kombi-terminalen som eies av Älmshults kommune og IKEA Svenska AB. Transportene mellom Stena Aluminium og kombi-terminalen foretas av det lokale transportfirmaet Diö Tranbsport & Entreprenad AB.

– Ut i fra et holdbarhetsperspektiv ser vi veldig positivt på togtransportene. Kommunens mål med terminalen er først og fremst å gjøre det lettere å gå over til jernbane fra lastebil, sier Paul Robertsson. Han er utviklingssjef i Älmhults kommune.

Jernbanestransportene opereres av Green Cargo i Sverige og av Deutsche Bahn i Tyskland. Ifølge beregninger fra Green Cargo innebærer skiftet til tog fra lastebil en kulldioksid-nedgang på 70 prosent.

Stena Aluminium arbeider kontinuerlig for å finne nye miljøriktige løsninger. I løpet av de siste årene har selskapet gjort store framskritt på holdbarhetsarbeidet ved å tilby transport av flytende aluminium, ny filtertekning og gjenvinning av spillvarme fra smelteprosessen. Konsernet har da også blitt tildelt flere priser for dette arbeidet.

 

Kilde: Pressemelding fra Stena Metall

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095