23948sdkhjf

Elektriske fly like om hjørnet?

Elektriske passasjerfly kommer. Det er bare et spørsmål om tid. Og penger. Og teknologiutvikling.

Nå har Airbus, Siemens og Rolls-Royce gått sammen om å produsere et nytt, hybridelektrisk fly, basert på den britiskbygde flytypen Bae 146. Det nye er at en av de fire, små gassturbinene som driver flyet fremover, skal erstattes av en to-megawatts elektrisk motor. På sikt skal ytterligere en turbin byttes ut med en el-motor.

Dette er banebrytende teknologi og prosjektet må løse noen teknologiske utfordringer som aldri har vært løst før, samt at det må brukes ressurser på å etablere sertifiseringskravene for kommende, elektrisk drevne passasjerfly. Innen 2030 regner man med hybriddrift på passasjerfly i størrelsen opp til 100 seter.

Stein Lier-Hansen, adm. dir. i Norsk Industri, sier følgende om det som er på gang:

- Dette er spennende, ikke minst for luftfartsnasjonen Norge. Med lange avstander og forholdsvis dårlige veier, er flyet et hyppig brukt fremkomstmiddel. Hvis samarbeidet mellom Airbus, Siemens og Rolls-Royce bærer de forventede frukter, er elektriske fly bare noen få år unna. Det betyr lavere klima-fotavtrykk og bedre samvittighet for alle som bruker fly for å komme seg dit de skal.

Under Industri Futurum 19. november vil Dr. Frank Anton, Executive Vice President eAircraft i SIEMENS AG, Corporate Technology CT N47P AIR fortelle om prosjektet og visjoner for elektrifisering av flytransport.

Kilde: Kilde: Norsk Industri

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.265