Riggdører bygd i Sør-Korea holdt ikke mål
TU skriver at de nye riggene som Equinor har ansvaret for, hadde dører som ikke holdt de branntekniske kravene i forhold til retningslinjer og forskrifter. Det betyr at Equinor har måttet skifte ut nærmere 1000 branndører på riggene. Det var sør-koreanske Cosmos som bygde riggene.
Er dette et klassisk eksempel på at utenlandske produsenter ikke leverer samme kvalitet som norske? Noen mener dette. Det er Baggerød i Horten og Rapp Bomek i Bodø som i all hovedsak i Norge som leverer dører og vinduer til offshore-virksomhet. Førstnevnte sier til TU at de ønsker at Equinor og andre selskaper bør velge norsk og/eller europeisk kvalitet. Baggerød opplyser at de har måttet reise til Asia for å gjøre forbedringsarbeider fordi dører ikke har blitt montert og justert godt nok.
Baggerød informerer at de kjøper stål fra Norsk Stål, som ligger i nabolaget i Horten, og bruker egne laserskjærere og lager dører med pneumatikk og elektronikk fra underleverandører. Bedriften har for tiden 45 ansatte. Skipsdørene, som Hortensbedriften satser på, produseres i Litauen.
TU skriver videre at det var ved en inspeksjon på Equinors nye Ca J-rigger at det ble avdekket mangelfull isolasjon i branndørene. Inspeksjonen ble gjennomført i Sør-Kora like før riggene skulle ferdigstilles, og samtlige dører på riggene måtte skiftes.
Det koster både tid og penger å få gjort utbedringer av denne typen. Det er snakk om store beløp og mye tid. I alt var det 414 dører som måtte skiftes på begge riggene. En utvendig skyvedør kan koste opptil 250.000 kroner, skriver TU.
Også Transocean opplyser til TU at de ikke alltid er like godt fornøyd med den sørkoreanske produsenten Cosmo.
- Generelt holder ikke dører av koreansk kvalitet god nok kvalitet. Vi må foreta oppgraderinger for at dørene skal være tette og tåle det trykk som er i hvert rom, sier teknisk direktør i Transocean, Ove Stavø til avisa.
I et brev til alle sine kunder i fjor sommer advarer Cosmo sine kunder mot produksjonsfeil i tre ulike dørtyper, A-60, A-0 og B-15 som alle er blitt sertifisert av DNV GL.
Kilde: Kilde: Teknisk Ukeblad