Vil gjenvinne nær 100 prosent av stålet
Det skriver petro.no, som har besøkt Kværners anlegg for opphugging og gjenvinning av utrangerte olje- og gassinstallasjoner på Stord.
På kaia ved Kværners anlegg ligger det 40.000 tonn stål i ulike varianter: Gamle prosessmoduler, begrodde stålunderstell og høye tårn og søyler. Det er en stor jobb som skal gjøres med skjæring og klipping for å omgjøre disse delene til mindre deler. Kjøpere av skrapjern står klar til å kjøpe stålet, slik at det blir smeltet om til armeringsjern og spiker.
Ambisjonene til Kværner for gjenvinning av oljeskrap er svært høye, skriver Petro.no videre, og refererer en av de ansatte i selskapet, som sier at ambisjonen er å gjenvinne 99 prosent av Kværners stål. Han legger til at for stålunderstell kan nærmere 100 prosent gjenvinnes. Utfordringen, er ifølge petro.no å få best mulig pris på andrehåndsmarkedet.
Petro.no skriver at de fleste og største modulene hos Kværner kommer fra gamle britiske og norske felt. I april 2019 kommer om lag 3500 tonn oljeskrap fra Valhall-feltet.
Eirill Hatlevik, som leder Kværners avdeling for demolering, sier til nettstedet at i løpet av høsten og vinteren skal de demontere to moduler slik at det blir plass til det nye oljeskrapet som kommer. I dag er det 90 ansatte ved anlegget, hvorav 60 jobber som operatører og arbeidsledere ute. Resten jobber som ingeniører eller i administrasjonen.
- Vi vil nok øke arbeidstokken med om lag 10 ansatte i løpet av høsten. Mellom 70 og 100 personer vil ha fast arbeid med oppdeling og gjenvinning helt fram til våren 2020, sier Hatlevik til petro.no.
Metalsupply.no skrev i forrige uke at Equionor ønsker å kvitte seg med Statfjord A-plattformen, og at Statfjord B og S også vil måtte pensjonere seg. Det kan komme til å koste 60 milliarder kroner å rydde opp i Nordsjøen.
Hatlevik sier til petro.no at de aldri har hatt så langsiktige og gode utsikter til jevn sysselsetting som nå.
Kværner har bygd eller vært med på å bygge mange av plattformene som har vært og er i drift i Nordsjøen. Eirill Hatlevik sier at det er viktig for Kværner at når de har bygd så mange installasjoner på norsk sokkel, er det essensielt at selskapet også viser at de har et moralsk ansvar ved å ta på seg en forvarlig måte å foreta oppdeling og gjenvinning på.