Hydro fornyer seg - for 200 millioner
Etter fjorårets oppkjøp av Sapa, verdens ledende selskap på ekstrudering av aluminium, har Hydro nå betydelig virksomhet i alle deler av verdikjeden for aluminium. Selskapet markerer starten på det nye kapittelet i sin 112 år lange historie med å fornye og modernisere profil og logo, etter en involverende prosess blant 35.000 ansatte over hele verden i løpet av det siste året.
– Vi er fortsatt det samme verdidrevne selskapet som ble stiftet i Norge for over hundre år siden. Det har ikke endret seg, sier konsernsjef Svein Richard Brandtzæg.
– Vår nye visuelle identitet reflekterer endringen Sapa har skapt i selskapet vårt, med virksomhet i nye globale markeder og regioner og mer enn 20.000 nye kolleger, sier han videre.
HYDRO-SJEF: Konsernsjef Svein Richard Brandtzæg har brukt 200 millioner kroner på ny logo og fornyelse av Norsk Hydro. FOTO: NORSK HYDRO
– Omprofileringen koster 200 millioner kroner, men vi måtte uansett brukt 100 millioner bare på omprofilering av Sapa-anleggene etter oppkjøpet i fjor – noe vi har utsatt til nå, sier Brandtzæg til Dagens Næringsliv (DN).
Hydros nye logo er utformet av det Oslo- og New York-baserte arkitekt- og designfirmaet Snøhetta, og beholder det karakteristiske "seilet" som er brukt i tidligere logoer for å reflektere selskapets norske arv og kontinuitet i driften. Et mer moderne utseende gir også uttrykk for en fornyelse av Hydro som selskap.
– Formålet vårt er å skape et mer livskraftig samfunn, og vårt bidrag er teknologisk utvikling og lavvektsløsninger for en bedre framtid. Dette vil vi oppnå gjennom å satse på nyskapende og bærekraftige aluminiumprodukter og løsninger, sier Brandtzæg. – Vi tilbyr lavkarbonaluminium av ypperste kvalitet, og med vår tekniske kompetanse jobber vi med kundene for å bruke dette metallet på måter som bringer samfunnet videre.
– Dette markerer starten på et nytt kapittel for oss.
Hydros aspirasjon er å bli bedre, større og grønnere gjennom kontinuerlig forbedring av eksisterende virksomhet og selektiv vekst, og ved å sette en ny standard for ansvarlighet og bærekraft i den globale aluminiumindustrien.
Oppkjøpet av Sapa, som nå er Hydros nye forretningsområde Extruded Solutions, representerer et stort skritt videre på alle disse tre områdene. Det gir også behov for omprofilering av mer enn 150 kontorer og produksjonsanlegg på tvers av det globale aluminiummarkedet og overfor mer enn 30.000 kunder.
Kilde: Presesmelding fra Norsk Hydro