Wärtsilä med gassmotor til norskbygget skip
Det går fram av en pressemelding fra Wärtsila mandag.
Cruiseskipet blir bygget for å kunne operere i områder med is, og oppdraget ble gitt i andre kvartal i år, heter det i pressemeldingen.
Det 150 meter lange skipet skal operere i miljømessig følsomme-, arktiske- og antarktiske farvann, og derfor vil fartøyet primært bli drevet av LNG-gass. Wärtsiläs teknologi og erfaring med LNG-løsninger blir nevnt som den viktigste årsaken til at 31DF-motoren og andre Wärtsilä-løsninger ble valgt.
I tillegg til fire 14-sylindrede og to 10-sylindrede Wärtsilä 31DF-motorer, vil Wärtsilä også levere drivstoffgassystemet. Dette ble valgt fordi Wärtsilä har god erfaring og referanser innen LNG-håndtering. Wärtsiläs Nacos avanserte Platinum navigasjonsutstyr er også inkludert i leveransen, og kan på et senere tidspunkt bli integrert med det proaktive energistyringssystemet Eniram som leverer beslutningsinformasjon og varslinger. Eniram er et selskap i Wärtsiläkonsernet.
Wärtsilä sin Smart Marine Ecosystem-visjon innebærer å utnytte digitalisering i største mulig grad for å skape effektiv ressursbruk, gi det aller høyeste sikkerhetsnivået og samtidig ha minst mulig negativ innvirkning på miljøet.
- Vi har bestilt et rent skip med teknologi som går ut over de gjeldende miljøkravene i bransjen. Derfor har vi valgt fremdriftssystemer fra Wärtsiläs høyeffektive 31DF-motor som går på LNG, sier generalsekretær hos Ponant, Charles Gravatte i pressemeldingen.
- Wärtsilä sin banebrytende teknologi bidrar sterkt til å skape en renere-, mer effektivt og bærekraftig drift. Denne kontrakten er et klart eksempel på dette. Vi er glade for å støtte Ponant, og gjøre det mulig for dem å oppfylle de høyeste bærekraftsstandardene på deres nye cruiseskip, sier regional salgsdirektør for Sør-Europa og Afrika i Wärtsilä Marine Solutions, Glenn Mattas.
Utstyret fra Wärtsilä er planlagt levert i år 2020 - ett år før levering av cruiseskipet fra Ponant. Dette blir det 12. skipet i Ponants cruiseflåte. De elleve tidligere skipene har framdriftsmaskineri fra Wärtsilä.
Kilde: Pressemelding fra Wärtsila