23948sdkhjf

Norske skip blir fortsatt «beachet»

Ingen ønsker det, men i tredje kvartal ble 79 store skip kjørt opp på strender i Asia for å plukkes fra hverandre. Åtte av disse skipene var norske.

Det går fram av NGO Shipbreaking Platforms kvartalsrapport. Dette er en organisasjon med tilholdssted i Brussel, og som følger den såkalte «beachingen» nøye.

Skipsrevyen.no har gått gjennom rapporten for tredje kvartal i år, og der går det fram at hele 79 skip ble kjøp opp på strender i Bangladesh, India og Pakistan for å «beaches» og hugges opp.

Totalt ble 113 skip hugget opp på verdensbasis, skriver Skipsrevyen. 11 ble hugget opp i Europa, 22 i Tyrkia og ett i Kina – i tilegg til de 79 som ble «beachet». Alang-stranden i India er kjent «beaching» og her mistet ifølge NGO Shipbreaking Platform tre arbeidere livet.

Totalt skal 24 arbeidere ha måttet bøte med livet og ni blitt skadet på strender i Sør-Asia i forbindelse med «beachingen».

Nettstedet skriver videre at det norske rederiet Nordic American Tankers, med base i Bermuda, solgte åtte skip for opphugging. Av disse havnet tre på Alang-stranden og fem i Chittagong i Bangladesh. 

Norges Rederiforbund har gått ut og tatt sterk avstand fra «beaching» av skip, da dette ikke er en god måte å kvitte seg med skip på.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078