23948sdkhjf

Teekay og Wärtsilä er nominert til internasjonal miljøpris

Rederiet Teekay og Wärtsilä har utviklet et helt nytt konsept for skytteltankere som er forventet å redusere årlige utslipp av CO2 med mer enn 40 prosent sammenlignet med konvensjonelle bøyelastere.

For dette grepet er de nominert til Tanker Shipping & Trade sin miljøpris.

Prisen blir delt ut på den årlige Tanker Shipping & Trade-konferansen i London 20. – 21. november. Dette er den globale tankbåtbransjen sin viktigste møtesplass og det blir delt ut priser i flere kategorier som teknisk innovasjon, sikkerhet og miljø. De nominerte til Tanker Shipping & Trade sin miljøpris er selskap eller prosjekt, som i betydelig grad bidrar til å styrke miljøfokuset i dette spesielle skipssegmentet.

Teekay og Wärtsilä sitt nye konsept for skytteltankere er utviklet i Wärtsilä-miljøet på Stord og i Asker, og fører både til økonomiske og miljømessige fordeler ved at en reduserer bruken av drivstoff og årlige utslipp av CO2 med mer enn 40 prosent sammenlignet med konvensjonelle tankskip. I tillegg til å benytte flytende naturgass (LNG) som hoveddrivstoff, vil motorene også kunne kjøre på en blanding av LNG og gjenvunne flyktige organiske forbindelser (VOC) – gassen som fordamper fra oljetankene under lasting.

Ved å utnytte gjenvunnet VOC som drivstoff i stedet for å slippe gassen ut i atmosfæren, vil de skadelige utslippene bli eliminert og skipets bunkersbehov vil bli betydelig redusert. Konseptet gjør også at utslippene av nitrogenoksider (NOx) fra motorenes eksos vil bli redusert med mer enn 80 prosent, at svoveloksidutslippene (SOx) nesten elimineres, og at partikkelutslippene vil bli redusert med mer enn 95 prosent.

– Vi er stolt av å kunne bidra med den fremtidsrettede løsningen som er med og kutter både utslipp og utgifter for våre kunder, sier Dagfinn Botnen, lede for Power Conversion i Norge.

Wärtsilä har også levert hybrid fremdrift til de fire nye skytteltankerne til Teekay. Hybridsystemet bruker batterier for å spare drivstoff, håndtere effekttopper (peak load shaving), og tilfører ekstra systemredundans. Skipene vil bli bygget av Samsung Heavy Industries (SHI) i Sør-Korea

  

Kilde: Pressemelding fra Wärtsilä

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078