23948sdkhjf

En god sveiser forlenger livet til jernbanen

En kommer fra vest og en fra øst. Den ene sveiser og den andre sliper så det gnistrer. Jakob Mykkeltvedt og Ingvar Gjeitsund er radarparet som dobler levetida til skinnene på Bergensbanen.

Ved Hol stasjon i Hallingdal står to karer og venter på klarsignal. Et godstog skal passere først, så har de to timer på seg til å reparere et svakt punkt på en sporveksel. Tung trafikk gjennom flere 10-år har slitt tydelige merker i skinnene, og uten inngrep vil vekselen snart være moden for utskifting. Kan det fikses? Klart det kan!

Jakob Mykkeltvedt og Ingvar Gjeitsund er to av Bane NORs spesialister på påleggssveising. Teknikken går ut på å bygge opp att skadde skinner med nytt stål slik at de varer i mange nye år.

- Siden 2004 har vi sveiset hver eneste sporveksel fra Hokksund til Bergen, mange av dem flere ganger, forteller Mykkeltvedt mens han banker løs festene. Gjeitsund står klar med den største av tre slipemaskiner.

Det gnistrer og lukter fyrverkeri mens skaden blir slipt ned med stadig finere verktøy. Deretter må stålet varmes opp til 550 grader for å unngå at det sprekker.

VERNEUTSTYR: Både syn og hørsel må beskyttes når Ingvar Gjeitsund (t.v.) og Jakob Mykkeltvedt driver med påleggssveising. Jobben de gjør sikrer at togene kan kjøre trygt på skinnene i mange nye år. FOTO: INGUNN HALVORSEN/BANE NOR

Dypt konsentrert sitter Mykkeltvedt over skrevs på skinnene og fyller det skadde området med en smeltende tråd av nytt stål. Hånda beveger seg uten stans, som om han tegner et mønster. Etterpå går karene løs på skinnen med stålbørste og hammer for å få ut spenningen. Til slutt varmer de opp den nederste delen av skinnen for å unngå krymping. De jobber målrettet med stadige blikk på klokka.

Etter nye runder med sliping er sporvekselen god som ny. Strekningen kan åpnes for trafikk, og karene kan rette ryggen.

- Det er en fantastisk følelse å få til en veksel. Nå skal vi stå her og lytte til det første toget som kjører over. Hør hvor fint det glir! konstaterer Mykkeltvedt fornøyd.

(Artikkelen er gjengitt med tillatelse fra Bane Nor)

Kilde: Bane Nor

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.083