Havila Kystruten bestiller fremdriftsmotorer fra Rolls-Royce
De fire nye skipene får det såkalte Havyard 923-designet, og Rolls Royce skal levere et integrert LNG-system for drift og propulsjon til de fire skipene.
Ifølge en pressemelding fra Rolls-Royce torsdag, skal de levere to LNG-tanker med prosesseringssystem pluss kontroll- og sikkerhetssystemer. Leverandøren skal også være behjelpelig med fire Bergen gassmotorer pr skip.
I tillegg skal Rolls-Royce levere Neptune 200 stabilisatorer. I pressemeldingen skriver leverandøren at propellene Azipull L med integrert PM-motor er utviklet i samarbeid med skipdesignere for å sikre full tilpasning til skroget. De er også en perfekt match til dette prosjektets mål om økt effektivitet og lave utslipp. PM tunnel thrustere gir lite støy og vibrasjoner, og kombinert med stabilisatorer som gir redusert rulling i sjøen, så vil både passasjerer og mannskap få en mer komfortabel reise.
Hvert skip får to motorer med ni sylindre og to med seks. Motoren kan drives med variabel fart for å bidra til lavt energiforbruk og lavere utslipp. Den valgte Bergen-typen fra Rolls-Royce reduserer klimagassutslipp (GHG) med omtrent 20 prosent sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor, og svarer til IMO Tier 3-kravene.
Havila Kystruten vil fra januar 2021 seile med fire skip på kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Rederiet har valgt å bygge to av skipene ved Astillero Hijos de J. Barreras i Spania, og to ved verftet Tersan i Tyrkia.
Kilde: Pressemelding fra Rolls-Royce