Satser på mer miljøvennlige ferger
Det skriver Teknisk Ukeblad (TU). Bladet skriver at Nesoddfergene fra Oslo til Nesodden skal bli drevet av batteridrift. i 2019. LNG-teknologien, som båtene fikk i 2010, er langt mer miljøvennlig enn diesel, og gir ifølge TU 25 prosent mindre CO2-utslipp. I tillegg redusereres utslippene av NOx med 85 prosent, mens utslipp av svoveldioksid ikke forekommer.
Det er Ruter, som er kollektivselskapet for Oslo og Akershus, og Norled som har gått sammen om å gjøre de tre fergene helelektriske og batteridrevne.
Ifølge TU har de to i en årrekke hatt et samarbeid om å gjøre fergene helelektriske og dermed mer miljøvennlige, men det er først nå avtalen er kommet på plass. Som kjent er Oslo utpekt til Europas miljøhovestad i 2019, så å gjøre fergene helelektriske dette året passer godt inn i dette.
Det er det franske verftet Chantiers de l’Atlantique som har bygget de tre fergene, og det skjedde i 2009.
TU skriver at Norled sammen med Cavotec har testet et nytt ladesystem for fergene, og at disse har fungert bra, men det blir opplyst at noe testing og utarbeidelse gjenstår.
Bladet skriver at i løpet av de neste tre årene vil Norge ha mer enn 70 ferger som går på batteri. Noen av disse vil være hybride.