23948sdkhjf

Det meste av fregatten ligger nå under vann

Kan KNM «Helge Ingstad» reddes og bli båt igjen? Ekspert tror ikke det. Nå ligger det meste av båten under vann.

Sjøforsvaret opplyste på en pressekonferanse tirsdag formiddag at de ønsker å sette i gang en granskning selv. Den skal se på årsaksforhold og hendelsesforløp.

– Granskingen skal se på årsaksforholdet og hendelsesforløpet. Kartlegge hvilke lover og regler som foreligger. Granskingen skal gi tilrådninger til hva vi kan gjøre bedre, sier sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stenstønes om Sjøforsvarets interne gransking.

Vaierne som var festet til baugen på KNM "Helge Ingstad" begynte mandag ettermiddag å svikte. Festeboltene på land løsnet, og baugen sank ytterligere en meter ned i vannet, opplyser Sjøforsvaret på en pressekonferanse i formiddag. Fregatten ligger nå nesten helt under vann.

Utover kvelden ble nye vaiere festet, men også disse røk. Båten sank dermed ytterligere. Sjøforsvaret sier at skipets akterende fortsatt er festet til vaiere, og at disse nå holder skipet på plass - inntil videre.

Det er Aftenposten som bringer en artikkel med et intervju med skipsekspert Erik Tveten. Han har ifølge avisa mer enn 35 års erfaring med skader på skip, og han har liten tro på at fregatten som nå ligger i fjæra i Øygarden «kan bli båt igjen».

I formiddag har flere av wirene som skulle holde fregatten på plass i fjæra, røket. Det meste av båten ligger nå under vann. 

UNDER VANN: Kystverkets bilde av KNM "Helge Ingstad" tirsdag formiddag. Fartøyet ligger nå nesten helt under vann.

Som tidligere nevnt ble KNM "Helge Ingstad" bygget på et verft i Spania, men det er flere norske under- og del-leverandører til fartøyet. Nå må de kanskje se at utstyret de leverte må skrotes.

– Grovt sett må alt elektrisk utstyr skiftes ut, inkludert alle ledninger som har trukket vann. Vi snakker nok 100 prosent utskifting av alt ledningsmateriell, sier Tveten til avisa.

Som man kan se på bildene ligger broen delvis under vann, og han tror at i prinsippet må all instrumentering her byttes ut. Dette gjelder også all innredning som har vært i vannet, og han anslår dette til 70-80 prosent.

Erik Tveten sier videre at han tror maskinen vil være rammet av alvorlige rust- og korrosjonsskader, og derfor må både både hovedmotor, hjelpemotor og alle elektriske motorer byttes ut. Det gjelder også for øvrig all ventilasjon, bortsett fra rør som det ikke er gått hull i.

Skipseksperten tror også at det militæret utstyret og materiellet som har ligget i sjøvann må erstattes. Når det gjelder hydraulikk er han mer optimistisk.

– I prinsippet kan hydraulikk brukes igjen. Men om det er fullt av vann, og det uansett kreves en stor rengjøring, er spørsmålet om det er lønnsomt å ta vare på det, uttaler skipseksperten til avisa.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096