Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB
De to Øresund-fergene Tycho Brahe og Aurora, er nå ferdig konvertert til helelektrisk og utslippsfri drift. Nylig kunne passasjerer i Helsingborg og Helsingør gå om bord til en spesiell innvielsesseremoni som markerer ferdigstillelsen av arbeidet.
– Vi er glade for at alt er på plass slik at vi kan nå vårt mål om å drive utslippsfritt, sier Johan Röstin, administrerende direktør, ForSea. – Dette er et virkelig banebrytende prosjekt, og samarbeidet med ABB har gitt viktig lærdom for de som følger etter oss. Innovasjon innen shipping krever både tid og tålmodighet, og vi har hele tiden hatt fokus på muligheten for å oppnå miljøgevinster.
– Prosjektet signaliserer et generasjonsskifte for den maritime næringen og viser vei mot nullutslipp fra skip, i tråd med internasjonale maritime organisasjoners mål om å kutte olje som drivstoff, sa Marcus Högblom, leder for passasjer-, tørrlast- og isgående fartøyer i ABB. – Vi gratulerer ForSea med innvielsen av disse fergene, og vi er stolte av å ha jobbet tett med dem for å levere den banebrytende løsningen.
Tycho Brahe og Aurora er konvertert fra konvensjonell drift med dieselmotor, til batteridrift. Arbeidet er utført ved Öresund tørrdokker, og er en del av ForSeas strategi for å redusere miljøbelastningen på den 4 kilometer lange ruten mellom mellom Sverige og Danmark. Årlig transporteres 7,4 millioner passasjerer og 1,9 millioner biler på den travle fergestrekningen.
Konverteringen av disse over 100 meter lange fergene fra 1991, krever installasjon av et 4160 kWh batteri på hvert skip, samt batteriholdere, kontrollsystemer for energilagring og ABBs prisbelønte Onboard DC Grid ™ kraftdistribusjon.
I tillegg har ABB levert automatiserte landbaserte ladestasjoner der en industrirobot ved hjelp av 3D-skanning og trådløs kommunikasjon mellom skip og land sørger for hurtig tilkobling og maksimal ladetid.
– Dette prosjektet vil bli stående som et landemerke. Vi er overbevist om at det vil bli sett på som et svært viktig bidrag til en miljørevolusjon innen skipsfart, sier Högblom.
Prosjektet er gjennomført med støtte fra INEA, EUs organ for innovasjon og nettverk.
Kilde: Pressemelding fra ABB