23948sdkhjf

- EØS-avtalen redder oss

- Vi setter vår lit til at EØS-avtalen redder oss når toll på aluminium kommer opp som tema. Avtalen reddet oss på stål tidligere i år.

Det sa direktør Knut E. Sunde i Norsk Industri under Industri Futurum-dagene på Gardermoen nylig. Han holdt et foredrag om den spente handelssituasjonen på verdensbasis, og det gikk tydelig fram at han var bekymret for utviklingen.

USA står foran en mulig innføring av toll på aluminium fra EU. Akkurat slik Trump gjorde med stål tidligere i år, der Norge slapp unna. Knut E. Sunde mener at EØS-avtalen reddet oss den gang, og håper det samme nå.

- Situasjonen er mer alvorlig denne gang, fordi bilindustrien vil bli hardere rammet dersom det blir toll på aluminium. Norge leverer som kjent også bildeler til denne industrien, og kan bli rammet hardt på lik linje med europeisk bilindustri dersom det blir innført toll på aluminium også, sa direktøren i Norsk Industri. Men han hadde et godt håp om at EØS-avtalen vil redde oss også denne gang.

- De som vil ut av EØS-avtalen er uansvarlige, sier han.

Sunde ser for seg flere år med et uforutsigbart internasjonal handelsmarked, og han frykter i verste konsekvens at dette kan eskalere til en politisk og militær konflikt.

- De som har vært i Kina og forhandlet med kinesere vet at de ikke kommer til å godta en eskalering av handelsrestriksjonene. Vi ser nå en nasjonalistisk politikk ført på hver side av handelsuroen. Hvis kineserne føler seg virkelig «tråkket på», vil det kunne komme til en militær konflikt, sa Sunde. Han pekte på at det i dag finnes tre nasjonalistiske stormakter: USA, Kina og Russland.

TROR PÅ EØS: Direktør i Norsk Industri, KN ut E. Sunde, tror at EØS-avtalen kan redde oss fra toll på aluminium. FOTO: NORSK INDUSTRI

Når det gjelder en økning av toll på aluminium har amerikanske bilprodusenter og deres fagforeninger klart gitt uttrykk for at dette er noe ikke ønsker, fordi det gir dyrere deler til bilene de skal produsere. Trump hadde, ifølge Sunde, trodd på støtte fra bilprodusentene til å innføre toll på aluminium, men fikk det ikke. Da modererte han seg.

- I tillegg eksporterer amerikanerne mange biler, og disse produsentene kan bli rammet av mottiltak, som igjen vil føre til mindre salg. Med eventuell toll på aluminium på 25 prosent vil dette føre til heving av konfliktnivået fra handelsdisputt til handelskrig, fordi det er snakk om så store verdier hvis internasjonal bilbransje blir rammet, fortsatte Sunde.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109