Elbil-ferge i kompositt fra Måløy-miljøet
Støpingen av katamaran-delene foregår nå i den store hallen til Easy Form. Daglig leder Erlend Kvalheim forteller at skrogstrukturen snart er ferdigstøpt i flere deler. Sammenstillingen vil skje hos dem for deretter å flyttes og utrustes ved Måløy Verft sammen med andre, lokale underleverandører. Han regner med at bilfergen vil bli slept sjøveien fra Easy Form til Måløy Verft en gang i januar 2019.
Easy Form har en stor og fleksibel produksjonshall, der det både freses plugger av meget store dimensjoner, det kan gjøres produksjon av prototyper i store og små skalaer, i tillegg til å kunne støpe i kompositt. Han forteller at de kan stå for både håndopplegg og vakuuminfusjon og med bruk av alle de vanlige materialtypene og med så vel glass- som karbonfiberarmering.
Måløy-miljøet har lenge vært kjent som en aktiv bidragsyter i det norske komposittmiljøet. Easy Forms store produksjonshall og muligheter for å frese de aller største formene, står sentralt i miljøet. Easy Form har laget formene til skroget. Og at andre aktører på stedet, inkludert Måløy Verft bidrar med sitt, gjør at man i klyngen av bedrifter har et helt komplett kompetansemiljø for bygging av båter i kompositt opp til en viss størrelse.
Teknopollen er for øvrig et navn man godt kan merke seg. Bedriftene som samarbeider vil bruke Teknopollen i markedsføringen av miljøet. Bedriftene består av Måløy Verft, Stad Towing Tank, Nordwest3D og EasyForm.
Når det gjelder bilfergen har alle i miljøet arbeidet i tett samarbeid med rederiet, Vidar Hop Skyssbåter AS, der man både har testet hydrodynamikk og dekkstruktur på fartøyet.
Det elektriske fremdriftssystemet er det Bertel O. Steen Teknikk AS (Bostek) i Bergen som skal levere. Dette er for øvrig den første fergekontrakten for Bosteks løsninger for elektrisk fremdrift av skip. Kontrakten omfatter batteripakker, ladesystem, koblingstavler og energistyringssystem. Styringssystemet er også utviklet av Bostek.
Båten produseres i sandwich-kompositt og med glassfiber som armering. Ifølge Easy Form skal det være den første bilfergen i kompositt som har tillatelse til også å frakte farlig last.
Erlend Kvalheim avslutter med å fortelle at skroget har vært testet i Stadt Towing Tank og at Nordwest3D har stått for visualiseringen.
I det hele tatt er det kompetansemiljøet på Måløy som har muliggjort utviklingen og byggingen den helelektriske fergen. I juni får vi en god bekreftelse på nytten av det lokale samarbeidet. Da krones prosjektet ved at bilfergen settes inn i rutetrafikk.