23948sdkhjf

800 m kjetting skal heve fregatten

To kranskip er allerede på plass ved den havarerte fregatten. Nå er 800 meter kjetting på vei til Øygarden – fra Sotra Anchor and Chain.

Det er Sysla.no som skriver at Sotra-bedriften har fått oppdraget med å levere kjettinger for flere millioner kroner til hevingen av KNM «Helge Ingstad».

Bedriften, som har levert kjettinger til offshorebransjen siden 1998, satte fredag iverk leveransen på 180 tonn kjetting til Boa Management. Det er ifølge Sysla.no dette selskapet som har fått oppdraget med å heve fregatten. Det er Forsvarsmateriell som har gitt Boa oppdraget.

Det er kranskipene Gulliver og Rambiz som skal stå for selve hevingen av fartøyet, som ligger på om lag 20 meters dyp ved Stureterminalen i Øygarden. Med to kranbåtene skal bruke 800 meter kjetting, levert fra Sotra Anchor & Chain til å løfte båten opp på en lekter.

Ifølge Sysla.no veier hver kjettingløkke om lag 116 kilo hver, og har en såkalt bruddlast på 1250 tonn. Diameteren er på 114 millimeter.

Ifølge Forsvaret vil det fortsatt gå noen dager før selve hevingen av fregatten vil starte. Man tømmer fortsatt skipet for drivstoff og annet. Og før hevingen finner sted skal selve hevingsarbeidet forberedes ytterligere.

 

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078