Over 100 år gammel flytedokk sank
Flere medier melder nå at flytedokken som gikk ned ved CCB-basen på Ågotnes utenfor Bergen mandag, ble bygd så tidlig som i 1911 – på bestilling av daværende krigsminister Winston Churchill.
Ifølge Sysla.no ble dokken ferdigstilt i 1912 ved et verft i Newcastle, og var sentral i to verdenskriger. Den overlevde begge disse, men måtte altså gi tapt da den sank under dramatiske omstendigheter mandag formiddag. Under første verdenskrig ble den brukt for den britiske marinen, mens under den andre verdenskrigen ble den brukt til å hugge tyske marinefartøy, skriver Sysla.no
Flytedokken var lenge den største av sitt slag i verden med en løftekapasitet på 32.000 tonn. Lengden på dokken var 207 meter.
Dokken har vært i Norge siden 1991 hos ulike aktører, blant annet BMV Laksevåg og Mjellum og Karlsen, og sist nå hos CCB på Ågotnes.
Det var «Norwegian Gannet» som var på vei inn i dokken da ulykken skjedde. Kapteinen på fartøyet opplyser til Sysla.no at de fikk beskjed om å evakuere og komme seg ut da de var på inn i dokken. Tekniske problemer ble oppgitt som årsak til at de måtte rygge ut av dokken.
Det ser ikke ut til at båten ble påført skader som følge av ulykken. Det var 18 mann om bord i båten, som er helt ny og unik fordi den har et lakseslakteri om bord. Den ble døpt så sent som 17. november.
SANK: Flytedokken som sank er her til høyre i bildet. FOTO: CCB ÅGOTNES
For CCB er det fortsatt et mysterium hvordan flytedokken kunne synke. Konsernsjef Kurt Rune Andreassen i CCB uttalte mandag at for ham var det en gåte hvordan dette kunne skje. Selskapet har brukt mellom 10 og 15 millioner kroner på å ruste opp den gamle ærverdige flytedokken.
En person falt i vannet da ulykken skjedde, men han ble reddet opp raskt, så ingen mennesker ble skadet da flytedokken gikk ned.
I august i år gikk en flytedokk overende ved et verft i Hirtshals. Inne denne dokken lå den norske fisketråleren "Hardhaus", som fikk store skader.