23948sdkhjf

Se bildene: Hurtigruten totaloppgraderer ekspedisjonsskipet MS Fram

Etter mer enn et tiår med ekspedisjonsseilinger i noen av verdens mest spektakulære farvann skal MS Fram gjennom en total forvandling. Med kjempeoppgraderingen vil Hurtigrutens mest kjente ekspedisjonsskip fremstå som helt nytt.

Neste uke vil Hurtigruten publisere spennende nyheter. Som en forsmak på det som kommer, offentliggjør Hurtigruten nyheten om enda et gigantisk oppgraderingsprosjekt:

Etter en totaloppgradering våren 2020 vil ekspedisjonsskipet MS Fram fremstå som helt nytt - med nye suiter og lugarer, mer miljøvennlige motorer, og en full oppgradering av alle fellesarealer, inkludert nye restauranter, barer og et høyteknologisk Hurtigruten Science Center.

– Den originale Fram var det mest kjente skipet av sin tid, og flyttet grensene i polarekspedisjonenes gullalder. Hurtigrutens MS Fram er spesialbygget til å videreføre denne arven. Med denne oppgraderingen vil hun fortsette å sette standarden og sprenge grenser for bærekraftige naturopplevelser, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

MS Fram er spesialbygget for polare farvann. I tillegg til spektakulære opplevelser i Antarktis og arktiske områder som Svalbard, Grønland og Nordvestpassasjen, tar skipet også med seg gjester fra hele verden til varmere farvann som Karibien og Sør-Amerika. 

Restauranten er oppkalt etter skipshandler T. Aune, og skal servere frokost, lunsj og middag i en sosial og uformell skandinavisk atmosfære.

MS Fram vil få en helt ny spesialrestaurant. Restaurant Lindstrøm har fått navn etter polarkokken Adolf Henrik Lindstrøm, som var polarheltenes foretrukne kokk på de mest kjente ekspedisjonene. Rettene vil hente inspirasjon fra tradisjonell norsk matlaging, samtidig som de får en moderne vri, både til frokost og middag. 

MS Fram vil dessuten gjennomgå store tekniske oppgraderinger under verftsoppholdet, inkludert en større miljøoppgradering av motorene (til såkalt Tier 3).

– Vi tar med gjestene våre der større skip ikke kommer til. Jeg har alltid brukt ferier og fritid på opplevelser og reiser, og forstår hvor viktig det er med en ekspedisjonsbase som er trygg, komfortabel, fleksibel og samtidig tilbyr gjestene våre den helt unike Hurtigruten-opplevelsen, sier Skjeldam. 

I tillegg til fornyelsen av MS Fram, har Hurtigruten den siste tiden kommet med en rekke nyheter. Selskapet er i ferd med å bygge verdens første hybridskip – MS Roald Amundsen – på det norske Kleven verft i Ulsteinvik. Skipet vil sjøsettes i 2019, og etterfølges av MS Fridtjof Hansen, og et tredje søsterskip, i 2021. Nylig ble også MS Richard With totalrenovert.

Hurtigruten feiret i år sitt 125-årsjubileum gjennom å fjerne all engangsplast fra alle skip og hoteller.

Til sammen skal Hurtigruten investere over sju millarder kroner i teknologi, innovasjon og grønne oppgraderinger. Blant annet blir Hurtigruten det første cruiserederiet i verden som skal drive skip med biogass (LBG) – kombinert med store batteripakker og naturgass (LNG). 

Kilde: Pressemelding fra Hurtigruten

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078